Vesihiihto tutuksi

Vesihiihto on hauska laji, jota moni karsastaa ihan turhaan. Lähde kesän vauhdikkaampaan lajikokeiluun.

Vesihiihto on todella hauska vesiurheilulaji, joka sopii koko perheelle eikä sen välttämättä tarvitse olla kovin kallista, eli miksi et kokeilisi?

Missä vesihiihtoa voi harrastaa?

Vesihiihtoa voi harrastaa kaikkialla, missä pääset ajamaan veneellä yli 15 solmua. Paikalliset rajoitteet tulee kuitenkin aina tarkistaa.

Joillakin paikkakunnilla vesihiihtoa voi harrastaa erillisillä vesihiihtoradoilla.

Kuva pienestä lapsesta vesihiihtämässä
VESIHIIHTO ON KAIKKIA VARTEN: Vesihiihto sopii hienosti pienillekin lapsille.

Vene ja moottori

Vesihiihtoa varten tarvitaan ns. liukuva venemalli, joka jaksaa nousta veden päälle plaaniin ja 20 solmun nopeuteen silloin, kun veneessä on kaksi henkilöä ja perässä vesihiihtäjä. Itse asiassa useimmat pienet avo- ja huviveneet riittävät tähän. Mitä voimakkaampi moottori, sitä helpommin vesihiihtäjä nousee vedestä.

Hyvään alkuun pääsee seuraavilla vesihiihdon perusopeilla. Vauhtiin lähdetään vedestä, mutta jo hiukan kokeneempi vesihiihtäjä voi kokeilla lähtöä istumalla laiturin tai toisen veneen laidalla.

Jos haluaa kokeilla seistä yhdellä suksella pienimoottorisen veneen takana, kannattaa aloittaa kahdella suksella ja päästää toinen menemään, kun on päässyt veden päälle.

Vesisukset

Vesihiihtoon löytyy erimallisia ja eri materiaaleista valmistettuja vesisuksia, hiukan käyttötarkoituksen ja käyttäjän tason mukaan.

Aloittajan mallit ja lasten mallit ovat kauttaaltaan suhteellisen leveät, ja ne ovat yleensä puusta tai muovista.

Aktiiviharrastajien ja pro-tason vesihiihtäjien sukset ovat takaa kapeammat ja niiden pohjassa on yleensä (tunnelimallinen) kouru, ne ovat muovi- ja komposiittisekoitetta ja/tai lasikuitumateriaalia.

Yhdessä suksessa voi myös olla kaksi sidettä. Tällaisella, ns. kombisuksella päästään pujottelemaan yhden suksen varassa. Kombisukset ovat yleensä takaa kapeammat, jolloin ne kääntyvät helpommin. Vakautta suksiin antaa niiden keskeltä hiukan ylöspäin nouseva rakenne.

Tutustu XXL:n koko vesiurheiluvalikoimaan tästä.

Kuva miehestä, joka vesihiihtää
ÄLYTTÖMÄN HAUSKAA: Vesihiihto sopii kaikille.

Siteet

Kaikissa suksissa on siteet. Mitä paremmat ja kalliimmat sukset, sitä paremmat ovat myös siteet. Siteitä voi ostaa erikseen, mutta yleensä suksiin valmiiksi kiinnitetyt siteet ovat malliin juuri ne oikeat ja parhaiten sopivat.

Kun oma taso paranee ja haluaa hankkia paremmat sukset, niiden siteetkin ovat paremmat.

Vetoköysi

Vetonarun pituus vaihtelee, yleisin pituus on 18–24 metriä. Vetoköyden kapulassa on kumi-/EVA-pinnoite, joka antaa märkänä pitoa. Nylonköysi kelluu, ja lähinnä venettä köydessä on monesti kelluke, jonka tehtävänä on pitää köysi poissa potkurista. Myös kapula kelluu, ja siitä saa vedessä helposti kiinni.

Etenkin pieniin veneisiin saattaa olla järkevää valita köysi, joka on veneen kiinnityspäässä kaksijakoinen ja yhdistyy muutaman metrin päästä yhdeksi köydeksi. Tällainen köysi kiinnitetään veneen takaosan molempiin kulmiin. Se jakaa vetopainon tasaisesti veneen kummaltakin puolen ja köysi liikkuu helposti hiihtäjän mukaan.

Kelluntaliivit

Vesihiihdossa tulee käyttää kelluntaliivejä. Markkinoilta löytyy monentyyppistä liiviä, joten paksuja ja kömpelöitä pelastusliivejä ei välttämättä tarvitse käyttää.

Lapset ja aloittajat lähtevät kahdella suksella liikkeelle ja voivat siksi hyvin käyttää pelastusliivejä ja jos lajiin mieltyy voi myöhemmin hankkia vesiurheiluun sopivat kelluntaliivit.

Vedessä automaattisesti täyttyvät paukkuliivit eivät kuitenkaan toimi vesihiihdossa.

Tutustu XXL:n pelastusliivien koko valikoimaan tästä.

Märkäpuku

Märkäpuvun ansiosta kylmässä vedessä pystyy olemaan pidempään palelematta. Alle 18 asteisessa vedessä, märkäpukua kannattaa jo tosissaan harkita. Märkäpuku suojaa kaatuessa myös vedenpinnalta, joka kovassa vauhdissa on kova. Märkäpukuja on monia eri malleja, hihattomia, lyhythihaisia, pitkähihaisia, lyhytlahkeisia, pitkälahkeisia jne. Valitse märkäpuku, joka sopii alueesi säätilaan koko aiotun vesihiihtokauden.

Märkäpuku antaa myös hiukan nostetta, kun joutuu veden varaan, mikä lapsesta ja aloittajasta voi tuntua turvallisemmalta. Silloin ei tarvitse pistää yhtä paljon energiaa pinnalla pysymiseen ja voimia voi säästää siihen, että saa sukset taas veden päälle.

Jos seisot paljon vedessä, kannattaa harkita märkäpukukenkien hankkimista. Tarkista, että kengät sopivat vesisuksien siteisiin.

Märkäpukuhanskat ovat järkeviä käyttää kylmällä, ja niillä saa myös yleensä paremman pidon kapulasta.

Kuva märkäpuvun kengästä
PIDÄ JALAT LÄMPIMINÄ: Jos veden lämpötila on alle 18 astetta, kannattaa harkita märkäpukua. Märkäpukuun saa myös kengät ja hanskat.

VESISUKSILLA SEISOMINEN

 

Vesihiihtäjä

Vesihiihtoa aloittavan kannattaa ensiksi harjoitella kuivalla maalla, täydessä varustuksessa, sukset jalassa. Istu maassa pyllylläsi, nosta sukset viistoon, kärki ylöspäin ja pyydä toista henkilöä vetämään hiukan köydestä. Pidä jalat harallaan.

Tunnustele, miten veto vaikuttaa asentoosi. Nosta polvet rintaa vasten, jolloin painopiste pysyy matalalla. Vastavoimana moottorin vetotehoon, on kallistuttava kunnolla taaksepäin.

Hyvä vinkki on kastaa siteet ensin veteen, jolloin ne saa helpommin jalkaan.

Avustaja

Avustaja istuu veneessä, selkä menosuuntaan ja katsoo vain vesihiihtäjää. Hän vastaanottaa viestit ja välittää ne kuljettajalle. Avustajan on pidettävä veneestä kunnolla kiinni, koska kuljettaja saattaa äkkiä lisätä kaasua.

Veneen kuljettaja

Kuljettajan tehtävä on ajaa järkevästi ja muut huomioiden, kaasuttaa ja jarruttaa vesihiihtäjän toiveiden sekä olosuhteiden mukaan. Jos moottorissa on hätäpysäytys, se tulle olla sellaisessa moduksessa, että moottori ei vahingossakaan kytkeydy päälle, jos kuljettaja liikkuu veneessä tai veneestä. Pidä aina hyvä turvaetäisyys vesihiihtäjään.

Älä heittäydy uhkarohkeaksi. Muista aina, että venemoottori on vedessä olevalle vaarallinen.

Kuljettajan on oltava kärsivällinen, kaikki eivät pääse ylös suksille heti ensimmäisellä kokeilullaan – tai toisella, tai kolmannella.

Merkit

Vesihiihtäjän ja avustajan tulee keskenään käyttää merkkejä. Avustaja välittää tiedon eteenpäin kuljettajalle. Tässä muutamia merkkejä, mitä vesihiihtäjä voi avustajalleen antaa:

1.
Täyttä kaasua. Osoitetaan ‘’heittämällä’’ kättä eteenpäin. Merkki annetaan kun ajaja on täydessä tasapainossa ja haluaa kuljettajan kaasuttavan siten, että vesihiihtäjä nousee vedestä.

2.
Vähennä vauhtia. Osoitetaan pitämällä peukaloa alaspäin ja käsivartta matalalla.

3.
Lisää vauhtia. Osoitetaan pitämällä peukaloa ylöspäin ja korottamalla käsivartta.

4.
Kaikki hyvin/vauhti oikea. Suora kämmen, kättä heilutetaan sivusuunnassa.

5.
Olen valmis (ja haluan maihin). Osoitetaan taputtamalla omaa päätä suoralla kämmenellä.

Kuva naisesta, jolla on vesihiihtosuksien kärjet ylöspäin.
KÄRJET YLÖS!: Vesilähdössä vesihiihtäjä on oltava oikeassa asennossa kärjet ylöspäin.

Vesilähtö

Kiinnitä vesihiihtoköysi veneeseen, mielellään kaksijakoisella köydellä, mikä jakaa painon tasaisesti veneen kummallekin puolen. Vesihiihtäjä hyppää veteen, avustaja heittää hänelle köyden ja kapulan ja varmistaa, että köysi ei joudu potkuriin. Kuljettaja ajaa venettä hitaasti eteenpäin, jolloin köysi kiristyy.

Vesihiihtäjä pitää kapulasta kiinni ja työntää suksien kärjet vedenpintaan. Muista leveä haara-asento.

Tärkeätä on vetää reisiä rintaa vasten ja nojata taaksepäin, ja odottaa kuljettajan kiristävän köyttä. Veneen kuljettaja voi vallan hyvin antaa moottorin käydä tyhjäkäynnillä vaihde päällä pidätellen köyden kireyttä hetken siten, että vesihiihtäjä ehtii tuntea vedon ja löytää hyvän tasapainon.

Kun vesihiihtäjä on valmis, ja antaa merkin, kuljettaja kaasuttaa täysillä. Vesihiihtäjän on nojattava todella hyvin taaksepäin, muuten hän kaatuu eteenpäin. Kun vene on noussut vedenpinnalle plaaniin ja vesihiihtäjä on noussut vedestä, vesihiihtäjä voi hitaasti oikoa itseään suoremmaksi. Sukset asettuvat vedenpintaa pitkin plaaniin ja hiihtäjä seisoo suksillaan. Polvet on hyvä pitää hiukkasen koukussa, jolloin pienet aallot eivät haittaa. Jos sitä vastoin koko ajan on ’’istuma-asennossa’’, reidet rasittuvat nopeasti. Tärkeätä on pitää käsivarret koko ajan suorassa.

Kun vesihiihtäjä on ajo-asennossa, veneen kuljettaja voi vähentää kaasua ja antaa veneen kulkea noin 20–22 solmua. Useimmat pitävät tätä hyvänä marssivauhtina. Vauhtimuutokset määrää tästä eteenpäin vesihiihtäjä merkkien avulla.

Maalähtö (tai lähtö toisesta veneestä)

Jos vene on pieni ja/tai moottori heikko, maalähtö on hyvä vaihtoehto. Istu matalan laiturin tai toisen veneen reunalla, pidä sukset vedessä, kärjet kohti taivasta ja pysyttele valmiina.

Tunnet kunnon nykäisyn, kun köysi kiristyy, ja tähän on varauduttava. Jos istut laiturilla, tärkeätä on nousta juuri oikealla hetkellä, ettet takamuksellasi hio laiturinreunaa tikuista täysin sileäksi.

Maalähtö on jo muutamia kertoja kokeilleen, hiukan edistyneemmän vesihiihtäjän valinta.

Kuva naisesesta, joka vesihiihtää veneen perässä.
HULVATTOMAN HAUSKAA: Vesihiihtoa voi harrastaa koko kesän!

Kaatuminen

Avustajan tulee koko ajan seurata vesihiihtäjää ja sitä pysyykö hän pystyssä. Avustajan kuuluu katsoa vain vesihiihtäjää. Kun vesihiihtäjä kaatuu, hän kertoo heti kuljettajalle, joka kääntyy takaisin kohti vesihiihtäjää noin 180 asteen kulmassa. Vesihiihtäjä saa silloin taas köydestä kiinni.

Turvallisuus

Käytä vesihiihdossa aina kelluntaliivejä. Voit käyttää vesiurheiluun tai purjehdukseen kehitettyjä liivejä. Lapsilla tulisi mieluiten olla pelastusliivit.

Älä koskaan kiihdytä liikaa ja aja liian lujaa suhteessa siihen, miten kokenut vesihiihtäjä on. Vaikka takana on miten hyvä ystävä tahansa, pelleily on ehdottomasti kiellettyä. Vesi on kovassa vauhdissa kuin kova pinta, joten ole varovainen.
Avustajan tulee koko ajan tietää, mitä vesihiihtäjä tekee. Jos vesihiihtäjä kaatuu ja jää tajuttomaksi, kaikki sekunnit ovat tärkeitä.

Älä ohita muita veneitä, rantaa, karikoita, kalastusverkkoja, uimareita tai muita vesihiihtäjiä kovin läheltä. Ja pidä mielessä, että itse tuotat aaltoja, jotka saavat ankkurissa olevat veneet heilumaan. Niissä ollaan kenties juuri keittämässä kaasukeittimellä vettä, jolloin kuuman veden kanssa saattaa syntyä vaaratilanteita.

Kunnioita sääntöjä merellä ja noudata nopeusrajoituksia.

Kuva yhdellä suksella vesihiihtävästä miehestä.
PUJOTTELU: Yhdellä vesihiitosuksella saat vesiroiskeen lentämään näyttävässä kaaressa.

Yhdellä suksella seisominen

Oikeastaan vesihiihto yhdellä suksella on helpompaa kuin kahdella, mutta siitä huolimatta tulisi ensin opetella seisomaan kahdella suksella. Silloin oppii hyvän tasapainon ja sen, miten sukset liikkuvat vedessä veneen takana.

Helpointa on nousta vedestä kahdella suksella ja pikku hiljaa lirkutella toinen suksi jalasta. Vapaa jalka on yritettävä saada taaimmaiseen siteeseen vauhdissa. Irronnut suksi voidaan jättää toiselle veneelle noukittavaksi tai lähettää kohti rantaa.

Vesihiihto yhdellä suksella vaatii veneeltä hiukan enemmän voimaa ja vauhtia. Pujottelussa kannattaa vetää kapulaa rintaa kohti juuri silloin kun käännytään. Köysi nimittäin löystyy jonkin veran heti kääntyessä uloimmasta pisteestä taas sisäänpäin.

EIKÄ HAUSKUTTELU VENEEN PERÄSSÄ LOPU SIIHEN

Vesirenkaan päällä voi joko istua tai maata, vauhti on kova ja meno hulvattoman hauskaa, etenkin lasten mielestä.

Kneeboard eli polvilauta on hurjan hauska vetopeli veneen perässä. Polvilaudalla istutaan polvillaan ja pidetään kiinni, ohjaus tapahtuu oman painon avulla, kallistamalla haluttuun suuntaan.

Wakeboard eli vesilautailu on vesillä lumilautailua. Laudalla seistään sivuttain ja kääntyminen tapahtuu kallistamalla kehoa.

Multiboard on tavallaan yhdistelmä useampia yllä olevia lautoja. Se on edullisempi vaihtoehtoa ja siinä se on vesisuksien, kneeboardin ja wakeboardin yhdistelmä.

Tutustu koko vesisuksi-, vesilauta- ja vesirenkaat-osastoomme tästä.

Kuva eri vetoveneen perään kiinnitettävistä kellukkeista
MAHDOLLISUUKSIA ON MONIA: Vetoveneen perään saa kiinnitettyä muitakin vesiurheiluvälineitä. Vesirengas, polvilauta, vesilauta ja multiboard ovat loistavaia vaihtoehtoja.