Kokeile lumikenkäilyä!

Lumikengillä liikkuminen on kuntolaji, joka sopii kaikille. Lumikenkäilyn harrastaminen ei ole erityisen kallista tai vaikeaa.

Lumikengillä liikkuminen ei ole sen hankalampaa kuin kävelykään. Se on hiihtoa helpompi liikkumismuoto, jota ehdottomasti kannattaa kokeilla. Lumikengillä pääsee luontoon nauttimaan maisemista, ja siinä samassa kunto kohenee.

Lumikenkäily sopii kaikille

Vaikka viime aikoina et olisi harrastanut liikuntaa, lumikenkäilystä on hyvä aloittaa. Huonojalkaisille, hiukan ylipainoisille ja huonokuntoisille lumikenkäily sopii ihan yhtä hyvin kuin normaalikuntoisille ja hyvin treenatuille.

Lumikengillä pääsee hangille nauttimaan luonnon rauhasta. Lumikenkäily on kuntoilumuotona tehokasta, määräät itse tahdin, maaston ja alustan.

Lumikengät

Nykypäivän lumikengät ovat kehittyneet entisajan pyöreistä karhuntassuista ja pitkulaisista majavanhännistä. Lumikenkiä ei nykyään enää juurikaan valmisteta puusta vaan pakkasenkestävästä muovista, hiiliteräksestä ja alumiinista.

Lumikenkiin voi lisäksi saada jääraudat, ikään kuin kynnet, jotka pureutuvat ylämäissä hyvin alustaan.

Nainen tunturilla lumikenkäilemässä
JOKAPAIKAN LUMIKENGÄT: Nykypäivän lumikengät ovat huippuunsa kehitetyt ja niillä liikkuu lähestulkoon missä vain.

Lumikenkäilyn aloittaminen on helppoa

Lumikengillä kävely on tehokasta kuntoilua. Lapin laskettelukeskuksista ja tunturihotelleista osa vuokraa lumikenkiä, jos haluaa Lapin lomalla lähteä kokeilemaan. Niitä voi myös tiedustella kuntien liikuntatoimelta.

XXL:stä saat edulliseen hintaan hyvät lumikengät. Osta heti laatua, ellet ensikokeilujen jälkeen halua jatkaa lumihenkäilyä voit pahimmassa tapauksessa myydä ne eteenpäin.

Lumikenkäily on tehokas ja hauska kuntoilulaji

Lumikengillä liikkuessa isot lihasryhmät tekevät työtä. Samalla tasapaino paranee ja kunto kohenee. Saat raitista ilmaa ja pääset nauttimaan luonnosta.

Kuvassa lumikenkäilijä lähestymässä huippua
HUIPULLE: Lumikengissä voi yhtä hyvin kävellä kohti huippua kuin nauttia metsäreiteistä

Lumikenkäillessä voi myös käyttää sauvoja. Silloin myös yläkropan lihakset tekevät töitä ja kalorinkulutus on entistä kovempaa. Sauvoilla tasapainon pitäminen lumen peittämässä maastossa on helpompaa. XXL suosittelee tähän teleskooppisauvoja ja hiukan isompia sompia.

Lumikenkäily on keholle hellävarainen liikuntamuoto, joka ei turhaan rasita niveliä.

Lumikenkäilyä voi harrastaa melkein missä vaan

Lumikengillä voi kävellä hangella, jolla muutoin uppoaisi.

Kannattaa aloittaa jo valmiiksi tallatulla polulla tai lumikelkan ajamalla reitillä. Ensimmäisellä kokeilulla ei kannata lähteä kovin runsaslumiseen ja upottavaan maastoon.

Jos liikutaan ryhmässä, hyväkuntoisimmat kannattaa lähettää etujoukkoihin. Silloin huonokuntoisemmat pääsevät kulkemaan takana rasittumatta liikaa. Etujoukko sen sijaan saa hyvää liikuntaa polkua tehdessään.

Kokeile ensimmäisillä kerroilla lumikenkiä ihan lähimaastossa tai lyhyemmillä retkillä. Patikointia Lapin Pallastunturilla voi kokeilla myöhemmin.

Kaksi lasta lumikenkäilemässä
LAPSISTA HAUSKAA: Lapsia varten on omat lasten lumikengät.
Lumikengät Sauvat Säärystimet

Tarvittava varustus

  • Lumikengät: Hanki lumikengät, jotka kestävät lumella oman sekä mahdollisen repun painon. Retkeilykäyttöön valitaan kevyet, pitkähköt ja kapeat lumikengät.
  • Kengät: Käytä lämpimästi vuorattuja talvikenkiä, älä kuitenkaan kovin raskaita.
  • Sauvat: Teleskooppisauvat ovat käteviä, koska niiden pituutta voi sopeuttaa maaston mukaan. Hyvä normaalipituus on, kun käsivarsi on 90 asteen kulmassa ja sauvan kärki uppoaa lumeen.
  • Säärystimet: Syvässä lumessa säärystimet ehkäisevät saamasta lunta kenkiin.
  • Vaatetus: Samaa kuin muutenkin ulkoillessa. Hyvä hengittävyys on tärkeää.

Lumikenkäilyn opettelu

  • Varmista, että saat lumikengät oikein jalkaan
  • Lumikengissä on oltava oikea koko suhteessa lumikenkäilijän painoon
  • Kokeile tasamaalla ensimmäistä kertaa
  • Tee ensiretkestä lyhyt ja pidennä matkoja pikku hiljaa
  • Käytä sauvoja, etenkin alussa

Lumikenkäily pähkinänkuoressa

  • Lumikenkäily sopii kaikille, helppo oppia
  • Lumikenkäilyn aloittaminen on helppoa
  • Tekniikka on sama kuin hiihdossa, liukuosuutta lukuun ottamatta
  • Vaihtelevassa maastossa lumikengillä on helpompi liikkua kuin suksilla, koska voi ottaa lyhyempiä askelia
  • Kuntoilusta saa tehokkaampaa haastavammassa maastossa, syvemmässä lumessa ja erityisillä harjoituksilla. Lumikengät on helppo ottaa mukaan autoon, bussiin, junaan ja ne saa kätevästi vaikka reppuun kiinnitettyä
  • Sopivat hyvin vaikka lunta olisi kaksi metriä, tai ei lainkaan. Lumikengät sopivat myös kesällä hiekalle ja soille. Lumikengät ovat tosiaan kesän soilla ylivoimaiset!
Kuvassa reppuun kiinnitetyt lumikengät
HELPOT OTTAA MUKAAN: Lumikengät saa reppuun kiinni, helpot kuljettaa mukanaan

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *