Täysjousitettu maastopyörä – serious fun

Trailpyöräilyyn, enduroon, pyöräilytapahtumiin ja alamäkiajoihin.

Trail- ja muut täysjousitetut maastopyörät tarjoavat maastossa huikean elämyksen. Täysjoustopyörän suosio vain kasvaa ja sillä pääsee haastamaan itseään aivan uudella tavalla, aivoja myöten.

Soveltuvuus

Täysjoustopyörässä on joustava etuhaarukka ja takajousitus. Täysjoustomaasturi sopii harjoitteluun, kuntoiluun ja kisa-ajoihin vaativassa maastossa. Täysjoustopyörät jaetaan neljään päämalliin, käyttötarkoituksesta riippuen.

Kisakäyttöön ja maastotapahtumiin täysjousto. Etu- ja takajousto on näissä yleensä noin 100–120 mm. Runko on kevyt ja ajoasento takaa kovan vauhdin. Tyypillinen kilpapyörä.

Trailpyörässä ajoasento on yleensä hieman pystympi, mikä helpottaa pyörän hallintaa, ohjausta ja tasapainoa. Hyvä pyörä vapaa-aikaan ja kuntoiluun. Etu- ja takajousitus noin 140–150 mm. Polkuajoon kehitetty malli, sopii useimmille.

Enduropyörässä on myös suhteellisen pysty ajoasento, jousitus noin 150–170 mm. Kehitetty alamäkipyöräilyyn, mutta nopea ja hyvä myös ylämäissä. Tukeva ja tehty kestämään kovia alamäkiajoja ja vauhtia. Vaikka Enduro on kilpailumuoto, pyörä sopii hyvin myös kuntoiluun.

Alamäkipyörä eli DH-pyörä (down hill) on kilpapyörä, jota käytetään vain alamäkipyöräilyssä. Pyörä on kehitetty teknisesti vaativille, nopeille reiteille rinteitä alas. Jousitus edessä ja takana 170–200 mm. DH-pyörässä on loiva ohjauskulma ja satula on suhteessa alamäkeen hiukan takakenossa.

Täysjoustopyörän hyviä puolia

Iskunvaimentajat varmistavat mukavat ja turvalliset ajo-ominaisuudet maastopyöräilyssä. Jos etupyörä tömähtää pieneen esteeseen, saadaan jouston ansiosta menetetty hallinta nopeasti takaisin. Hyvä etu- ja takajousto tuntuu erityisen mukavalta.

Kuvassa täysvaimennettu pyörän rengas
JYKEVÄ KUVIOINTI: Hyvät renkaat, joissa on jykevä kuvionti tarjoaa hyvän pidon. Tarpeeksi väljä kuviointi varmistaa sen, että muta ei jää kuvioon kiinni.

Leveät renkaat, joissa on hyvä ja jykevä kuviointi merkitsee maastossa ja hiekalla hyvää pitoa. Tilavuudeltaan isojen renkaiden rengaspainetta voidaan vähentää, jolloin ajo-ominaisuudet märällä paranevat entisestään ja upottavuus vähenee. Rengaspainetta taas nostamalla voidaan välttyä rengasrikolta. Ilmanpainetta säädetään maasto-olosuhteiden ja pyöräilijän painon mukaan.

Ajoasento vaihtelee malleissa käyttötarkoituksen mukaan. Ajoasennolla pyritään mukavuuden ja pyörän hallittavuuden maksimoimiseen.

Nykyään useissa kalliimman hintaluokan täysjoustopyörissä on hissisatulatolppa, jonka korkeutta on helppo säätää ohjaustankoon kiinnitetyn vivun avulla. Hissitolppia myydään myös erikseen, ja niiden asennus onnistuu myös jälkikäteen.

Pyörän vanteet ovat kokoa 27,5 tai 29 tuumaa. 27,5-tuuman vanteet ovat tottelevaiset ja ketterät, ja ne sopivat hyvin myös pienikokoisemmalle pyöräilijälle. 29-tuuman vanteet saattavat tuntua hiukan raskaammilta, mutta rullaavat toisaalta helpommin pienten esteiden yli, koska renkaan ajokulma maata vasten on isompi.

Kuvassa White-merkkinen täysjoustopyörä
TÄYSJOUSTOPYÖRÄ KESTÄÄ: Rakennettu kestämään kovaa käyttöä.

Jousto

Täysjoustopyörässä jousto säädetään maaston ja käytön mukaan. Säädöillä pyritään ylläpitämään mahdollisimman hyvä pito ja mukavuus kovassa vauhdissa.

Vaimennus toteutetaan joko öljyn tai ilman avulla, mallista ja hintaluokasta riippuen. Kalliimman hintaluokan joustokeuloissa ja takaiskareissa on lisäksi eri toimintoja esimerkiksi nousuja ja tasamaa-ajoa varten.

Täysjoustopyörissä iskareissa on useimmiten lockout-toiminto. Etenkin ylämäissä sillä vältetään pyörän turha notkuminen. Lukittuna ylämäkipoljentaan saadaan enemmän voimaa. Lockout-toiminto löytyy joissakin pyörissä kauko-ohjattavana, toisissa manuaalisena.

Joustohaarukka vaatii jonkin verran huoltoa ja määräaikaishuollot tulee jättää pyöräverstaan tehtäväksi.

Täysjousitetun pyörän runko

Täysjousitettuja pyöriä on saatavana alumiini- ja hiilikuiturunkoisina. Alumiinirunko kestää kovassa käytössä, on tukeva ja silti suhteellisen kevyt. Hiilikuiturungot ovat jäykempiä ja kevyempiä kuin alumiinirungot, mutta myös jonkin verran kalliimpia.

Vaihteet

Täysjoustopyörien voimansiirto on toteutettu usein joko 1×11 tai 1×12 -yhdistelmin, jolloin eturattaita on siis 1 ja takapakassa joko 11 tai 12. Välityssuhteet riittävät varmasti, virhekäytön ja vahinkojen riski vähenee, ja painoakin säästetään pari sataa grammaa.

Uusimmissa malleissa takavaihtajassa saattaa myös olla lukitus (Clutch derailleur), joka lukitsee takavaihtajan paikoilleen. Ketjun sivusuuntainen liike vähenee ja ketjun irtoaminen rattailta on vähemmän todennäköistä. Ketju ei liioin lyö takarunkoon.

Kuvassa takavaihtajan lukitus.
TAKAVAIHTAJAN LUKITUS: Joissakin malleissa takavaihtajan saa lukittua (Clutch derailleur), jolloin ketju ei lyö takarunkoon eikä kovin helposti irtoa rattailta.

Vaatetus

Maastopyöräily täysjoustopyörällä vaatii suojavarustusta. Pyöräilykypärä, hanskat ja suojalasit ovat itsestään selvyyksiä, kuten myös polvi- ja kyynärpääsuojat. Vettä hylkivät tai vedenpitävät, rennot maastopyöräilyshortsit ovat hyvät, ja niiden kanssa saa mahtumaan myös polvisuojat.

 

Kuvassa kaksi täysjoustopyörää maastossa
MONIPUOLISEEN MAASTOKÄYTTÖÖN: Täysjoustopyörällä et juuri kohtaa ylipääsemättömiä esteitä

Maastopyöräilyyn sopivia lisävarusteita

Täysjoustopyörät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *