Talvipyöräilyn kynnyksellä!

Talvipyöräily on aivan yhtä haastavaa keholle ja rentouttavaa mielelle kuin kesäpyöräilykin. Mitä talvipyöräilyyn sitten tarvitaan? Siitä enemmän alla.

Hyvin valmistautuneena talvipyöräily on mukava kokemus. Keräsimme tähän talven parhaat vinkit työmatka- ja vapaa-aikapyöräilyä varten.

Talvipyörä

Hybridi-, maasto- ja cyclocrosspyörät sopivat parhaiten talviteillä pyöräilyyn. Ensinnäkin ne kestävät enemmän ja toisekseen niihin saa hyvin nastarenkaat.

White CR Pro ilta-auringossa
YMPÄRIVUOTISEEN PYÖRÄILYYN: Talvipyöräily on upeaa puuhaa ja sopii useimmille.

Talvipyöräilyyn ei kannata valita pyörää, joka on ominaisuuksiltaan erilainen kuin mihin on tottunut, eikä talvipyöräilyyn tarvita kallista 5 000 euron pyörää. Teiden suolasohjo syö pyörää, mikä kannattaa valinnassa ottaa huomioon.

Fatbike-pyörä on parhaimmillaan lumisessa metsämaastossa eikä se ole mikää must city- ja työmatkapyöräilijälle vaikka se hauska onkin. Fatbike-pyörään saa myös nastat.

Läskipyörät tunturilla.
ELEMENTISSÄÄN: Fatbike-pyörällä pääset jopa tunturin laelle.

Sähköpyörä toimii myös talvioloissa. XXL:ssä myytäviin sähköpyöriin saa kaikkiin nastarenkaat. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että pakkasessa sähköpyörän kantoetäisyys lyhenee huomattavasti.
Akkukapasiteetti saattaa pakkasessa olla 40 % pienempi kuin kesäkuumalla.

Pyörät

Jarrut

Talvipyörässä on hyvä olla levyjarrut. Sohjokelillä kastuneet jarrupalat eivät toimi optimaalisesti. Talvella renkaaseen ja pinnoihin kerääntyy lunta, mikä heikentää jarrupalojen tehoa.

Pito

Talvirenkaissa on oltava nastat. Auratuilla teillä renkaassa tulisi olla noin 240 nastaa. Ellei molempiin renkaisiin halua panostaa 240 nastaa, takapyörään riittää 120. Ohjattavuus on tärkeä seikka, joten etupyörässä on aina oltava paras rengas.

Erityyppiset nastarenkaat.
MAHTAVA PITO: Nastarenkaat pitävät hyvin jäällä ja lumella ja ovat liukastelun estämiseksi talvikelillä välttämättömät.

Metsämaastoon, sorateille ja poluille on hyvä valita renkaat, joissa on tätäkin enemmän nastoja.

XXL:ään on lähiaikoina tulossa myyntiin todella innovatiivinen uutuustuote. ReTyre on nastoitettu rengaspäällinen, joka vedetään vetoketjulla kiinni. Renkaisiin saa nastat hetkessä.

Nastarenkaat

Nastarenkaiden sisäänajo

Uudet nastarenkaat on ajettava sisään. Mielellään 50–60 km ilman kovia äkkijarrutuksia tai kiihdytyksiä. Nastat asettuvat paikoilleen. Ellei nastarenkaita aja sisään, nastat saattavat helpommin irrota.

Roiskeläpät

Muista kiinnittää pyörään kunnon roiskeläpät. Ne pysäyttävät suolasohjon tehokkaasti ja suojaavat sekä sinua että muita. Roiskeläppien tulisi olla mahdollisimman pitkät ja kattaa mahdollisimman paljon renkaasta, mielellään puolet renkaasta.

Roiskeläpät

Pyörän valot ja heijastimet

Pyörän valot tulisi talvisaikaan olla erityisen hyvät. Eteen on hankittava hyvä valo. Moni hankkii myös varalle pienen vilkkuvan etuvalon. Vaikka etuvalon akku pakkasella tyhjenisi varalla on pikkuvalo. Pakkasella akku tyhjenee tavallista nopeammin.

Kuvassa pyöränvaloja
KAHDESSA VARA PAREMPI: Tehokas etuvalo osoittaa tien ja vilkkuvalo varmistaa, että näyt liikenteessä.

Takavalon on oltava punainen. Jos valitsee vilkkuvan valomoduksen, akku kestää pidempään. Talvitiet ovat aurauksen vuoksi usein tavallista kapeammat. Laserlamppu tekee tien pintaan turvaviivat, joten autoilija osaa olla ajamatta liian lähelle.

Heijastimia kannattaa myös viljellä ja niitä tulisi laittaa useampiin kohtiin. Saatavana on myös heijastinsuihketta, jota voi suihkuttaa vaatteisiin. Heijastinsuihke tekee pyöräilijästä todella näkyvän.

Pyöränvalot

Pukeudu oikein

Hyvät pyöräilyvaatteet parantavat mukavuutta. Talvipyöräilyyn todella hyvät  housut ovat pitkät pyöräilyhousut, joissa on korkea, tuulenpitävä etuosa. Lähinnä ihoa kannattaa pukea trikookerrasto, mieluiten uutta teknistä villaa. Uloinna paras on tuulenkestävä softshell-takki. Sateessa uloinna on oltava vedenpitävä kerros.

Tuubikauluri pitää kaulanseudun lämpimänä. Tuubikaulurin voi mielellään olla ohutta, kutiamatonta villaa. Kypärän alle voi valita kypäräpipon. Kun haluat lämpimät talvisukat, valitse villaiset.

Talvipyöräilyyn vaatetusta
NÄISSÄ PYSYT LÄMPIMÄNÄ: Talvipyöräilyssäkin kannattaa pukeutua sään mukaan. Uloinna tuulenpitävää!
Pyöräilyvaatteet

Talvikengät pyöräilyyn

Talvipyöräilykengät voivat mielellään olla tilavat. Tilaa kannattaa varata talvipohjallisille ja ohuille villasukille. Päälle ei tarvitse vetää neopreenistä suojasukkaa. Ne vedetään kuitenkin päälle jos käyttää samoja pyöräilykenkiä ympäri vuoden. Valitse siinä tapauksessa talveksi paksuimmat neopreenisukat.

Klikkipolkimia eli spd-polkimia voi käyttää myös talvisin.

Talvipyöräilykengät

Pidä sormet lämpiminä

Kuvassa lobsterhansikkaat
KOLMISORMISET LOBSTERIT: Rukkaset muistuttavat hummerin kynsiä. Mukavan lämpimät.

Lobster-hanskat ovat ylivoimaiset pakkasella. Etu- ja keskisormi sekä pikkusormi ja nimetön pysyvät yhdessä ja lämmittävät toisiaan. Ellei lobstereita löydy kannattaa käyttää tuulenpitäviä talvirukkasia tai hanskoja.

Talvipyöräilyssä tuuli on paha vihollinen, joten pue ylle tuulenpitävää. Kannattaa aina ensin katsoa mitä kotoa löytyy ennen kuin lähtee ostoksille.

Talvipyöräilyhanskat

Pidä pyörästä huolta

Suola syövyttää metallia. Siksi pyörä on tasaisin väliajoin suihkutettava suolasta puhtaaksi.

Kuvassa pyöränhuoltoon teflon- ja sitrussuihke
HUIPPUKOMBO: Sitrus ja teflon – ylivoimainen yhdistelmä

Hyvä kikka on poistaa rasva sitruunasuihkeella. Käsittele ketju, hammaspyörät ja jarrut sitruunasuihkeella. Suihkuta myös kaikki liikkuvat osat. Varo kuitenkin saamasta suihketta levyjarruihin.

Pesun jälkeen runkoa voi suihkuttaa teflonisuihkeella. Teflon hylkii vettä. Teflonisuihke jättää runkoon ohuen kalvon, joka ehkäisee vettä ja suolaa syövyttämästä lakkaa ja metallia.

Pyörä kannattaa kuivattaa sisätiloissa pesuhuoneessa tai lämpimässä autotallissa. Muutoin vesi saattaa jäädyttää liikkuvat osat.

Huolto

Pyörän talvihuolto

Pyörä kannattaa huoltaa ennen talvea. Varmista, että kaikki osat ovat rasvattu ja toimivat ennen talven tuloa. Kevään taas tulessa koko pyörä tulisi pestä huolella. Silloin vaihdetaan talven aikana kuluneet osat. Etenkin ketju ja hammaspyörät ovat saattaneet kulua.

Suosittelemme

White-sarjasta löytyy nimenomaan talvipyöräilyyn kehitetty pyörä, White CR Pro. Pyörän etuvalo toimii dynamolla. Dynamon etu on, että siitä ei lopu talvipakkasella virta. Lisäksi White CR Pro -pyörässä on pitkät, sohjolta suojaavat roiskeläpät. Hyvänlevyisen haarukan ansiosta pyörään saa loistavasti nastarenkaat.

Kuvassa White CR Pro
TALVIPYÖRÄILY: White CR Pro on kehitetty ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn.

Talvipyöräilyn iloa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *