Sisärenkaan vaihto

Sisärenkaan vaihto on suhteellisen helppo homma, kannattaa kuitenkin harjoitella hiukan ensin kotona, että se onnistuu myös tienposkessa.

Tarvittava varustus:
– Uusi, oikean kokoinen sisärengas
– 3 rengasrautaa
Pumppu (miellään sellainen, jossa on manometri eli painemittari)

1. Irrota vanne haarukasta

Sisärenkaan vaihdossa on ensiksi irrotettava vanne. Avaa pikalukko ja irrota vanne haarukasta. Takarenkaan kohdalla voi hiukan painaa takavaihtajan käsivartta, jolloin ketju löystyy.

Kuvassa polkupyörän vanne irrotetaan haarukasta.
PIKALUKKO: Uusissa pyörissä on nykyään kaikissa pikalukot, joten vanne irtoaa kätevästi haarukasta.

2. Irrota ulkorengas vanteesta

Pyöritä irti venttiilihattu ja venttiilin uloin mutteri. Työnnä yksi rengasraudoista ulkokumin reunan alle ja pullauta se vanteelta. Kannattaa aloittaa vastapäätä venttiiliä, kiinnitä rengasraudat pinnoihin, sitä mukaan kun saat ne paikoilleen. Ota toinen rengasraudoista ja pullauta rengas toisesta kohtaa. Ulkorenkaissa on eroa ja joskus on käytettävä kolme-neljä rengasrautaa ennen kuin ulkorenkaan saa kokonaa irti. Kun tunnet, että se irtoaa, vedä rengasrautaa koko vanteen reunan ympäri. Kun ulkorengas on yhdeltä puolen irti vanteesta, toista puolta ei kannata sisäkumin vaihdossa enää irrottaa.

Kuvassa rengasrauta polkupyörän ulkorenkaan irrottamisessa.
HYVÄT TYÖKALUT: Rengasraudat tekevät tehtävänsä sisäkumia vahingoittamatta.

3. Poista vanha sisärengas

Työnnä venttiili vanteesta läpi ja vedä sisärengas ulos. Jätä ulkorengas toiselta puolelta vanteeseen kiinni, sitä ei tarvitse irrottaa.

Kuvassa sisäkumi vedetään ulos.
HELPPOA: Kun venttiilin rengas on ruuvattu irti, sisäkumin saa helposti vedettyä ulos.

4. Poista pikkuroskat

Lisäksi on järkevä tarkistaa, että että vanteen ja ulkokumin väliin ei jää pikkuroskaa. Varo sormia, jos ulkokumin alle vaikka on päässyt lasinpala.

Kuvassa ulkorenkaan puhdistus sisäpuolelta.
POISTA PIKKUROSKAT: Tarkista, että ulkorenkaaseen ei jää lasinsiruja tai ruuveja, jotka aiheuttaisivat sisäkumin uudelleenpuhkeamisen.

5. Uusi sisäkumi

Pyöritä uudesta sisäkumista irti venttiilin hattu ja venttiilin kiertoruuvi.

Kuvassa ventiilihattu ja ventiilirengas.
MUISTA: Muista ruuvata paikoilleen nämä kaksi kun olet valmis.

6. Täytä sisäkumiin hiukan ilmaa

Jos sisäkumissa on Schrader-venttiili, niin kuin tässä on, kannattaa tässä vaiheessa täyttää kumiin jo jonkin verran ilmaa. Sisäkumi asettuu silloin nätisti oikeaan kohtaan.

Kuvassa pyörän uuteen sisäkumiin pumpataan ilmaa.
PUMPPAA VAIN VÄHÄN: Uuden sisäkumin saa helpoiten paikoilleen kun siihen pumppaa hitusen ilmaa.

7. Laita sisä- ja ulkokumi paikoilleen

Sovita ensin venttiili paikoilleen vanteeseen. Jos venttiili on jokin muu kuin autonventtiilinäkin käytetty Schrader-venttiili, voit tässä vaiheessa asettaa venttiilinrenkaan ja venttiilin paikoileen ja pumpata renkaaseen hiukan ilmaa. Asettele sisärengas hyvin paikoilleen ulkorenkaan alle ja varmista, että reuna istuu hyvin vannetta vasten. Varmistaa, että sisäkumi ei jää ulkokumin ja vanteen väliin.

Kuvassa uutta sisärengasta viedään ulkokumin alle.
HILJAA HYVÄ TULEE: Työnnä uutta kumia varovasti takaisin ulkorenkaan alle ja varmista, että se asettuu oikein.

Sen jälkeen painelet ulkokumin taas paikoilleen vanteen reunan sisäpuolelle. Joissakin malleissa tämä onnistuu helposti ihan käsin, kun taas muissa malleissa on käytettävä rengasrautoja ennen kuin ulkorenkaan saa paikoilleen. Tarkista, että ulkorengas varmasti on vanteen reunan sisäpuolella eikä sisäkumi ole jäänyt mihinkään puristukseen.

Kuvassa ulkorengas asennetaan vanteeseen.
ISOT EROT: Rengasmalleista osan saa sormella painettua vanteen alle, kun taas joissakin malleissa vaaditaan rengasraudat.

8. Venttiilin kiertoruuvin paikoilleen asettaminen

Nyt voit asettaa venttiiliin kiertoruuvin paikoilleen. Ja ellei sinulla ole Schrader-venttiiliä, voit nyt kiinnittää venttiilin. Älä vielä tässä vaiheessa kiristä venttiilin rengasta, sen teet vasta kun olet täyttänyt renkaan ilmalla. Muutoin saatat painaa venttiilin sisäkumiin siten, että se puhkeaa.

Kuvassa ulkorengas asennetaan vanteeseen.
ISOT EROT: Rengasmalleista osan saa sormella painettua vanteen alle, kun taas joissakin malleissa vaaditaan rengasraudat.

9. Pumppaa sisärengas

Lopuksi pumpaat sisäkumiin täyteen ilmaa. Muista kiristää venttiilin kiertoruuvi ja venttiilin korkki, ennen kuin kiinnität renkaan haarukkaan.

Ulkorenkaan kumissa lukee ilman minimi- ja maksimipaine, normaalisti PSI-arvona. Älä ylitä maksimiarvoa, sisärengas voi räjähtää.

Kuvassa pyöränrenkaaseen pumpataan ilmaa.
RENGASTÄYTTÖ: Aivan lopuksi pyöränrengas pumpataan täyteen. Ulkorenkaan sivuun on merkitty oikea ilmanpaine.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *