Pikaopas pyörän huoltoon

Pyörän huoltovinkit. Pidä pyöräsi kunnossa ja pidennä sen käyttöikää.

Pyörään yleensä investoidaan jonkin verran, joten siitä on syytä pitää hyvää huolta. Turvallisuus paranee ja pyörä hyrrää mukavasti, kun pyörän säädöt ja pultit ovat kohdallaan. Siksi pyörä tulee huoltaa tasaisin väliajoin.

Alla olevat pyöränhuoltovideot näyttävät selkeästi, mitä itse voit tehdä ja miten. Perusteellisempaa pyöränhuoltoa varten pyörä kannattaa kuitenkin viedä pyöräkorjaamon, jolloin voit olla varma siitä, että pyöräsi on turvallinen. Kun ostat pyöräsi XXL:stä, saat kolme ilmaista huoltokertaa, jotka tulee käyttää kolmen vuoden sisällä vaikkapa kolmeen keväthuoltoon. Pyöräkorjaamoomme voit aina muutenkin tuoda pyöräsi huollettavaksi tai korjattavaksi.

Levyjarrun säätö

Jos pyöränrengas harraa levyjarruun, tarkistetaan ensimmäiseksi istuuko vanne tukevasti haarukassa. Löysää akselin pikalinkkua ja kiinnitä se uudelleen. Sen tulee tuntua hiukan kireältä painaa kiinni, kun se on kohdallaan.

Jos etupyörä edelleen harraa levyjarruun, löysätään hiukkasen molempia taaksepäin osoittavia ruuveja, jolloin päästään säätämään jarrusatulaa.

Nopea ratkaisu tässä vaiheessa on, pistää etupyörä pyörimään, painaa jarruvipua ja pitää sitä painettuna. Nyt kiristät jarrusatulan ruuveja uudestaan sillä välin, kun pidät jarruvipua alaspainettuna.

Jos rengas edelleen ottaa levyjarruun kiinni, löysäät kumpaakin ruuvia varovasti ja yksitellen. Tarkkaile jarrusatulaa nähdäksesi ottaako kiinni ja säädät sen mukaan. Ruuvaa varovasti kun teet säädöt. Kiristä lopuksi ruuvit kokonaan.

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ irrota jarrusatulan molemmin puolin olevia ruuveja kokonaan. Jos molemmat ruuvit irtoavat, jarrusatula irtoaa kahteen osaan ja siitä valuu öljyä levyjarruille ja jarrupaloille. Siinä tapauksessa ne on vaihdettava tai puhdistettava erityisen huolella jarrupuhdistusnesteellä. Suosittelemme vaihtoa, jos levyissä ja jarrupaloissa on paljon öljyä.

Kuva pyörän levyjarrun säädöstä.
OPTIMAALISESTI TOIMIVAT JARRUT: Jarrut pitävät paremmin hyvin hoidettuina.

Vaihdevaijerin säätö

Jos vaihteet rahisevat tai tuntuvat löysiltä, niiden kiristämistä varten löytyy ohjaustangon vaihteenvalitsimesta säätöruuvi. Kun sen kiristää vastapäivään, pyörästä ulospäin, vaijeri kiristyy. Kun sen kiristää myötäpäivään, vaijeri löystyy. Säädöllä vaikutetaan siihen, miten vaiheenvalitsin toimii. Säädön on oltava millilleen oikein, jotta vaihteet toimivat haluamalla tavalla.

Joistakin malleista löytyy myös pieni säätöruuvi takaa, itse vaihteesta.

Kuva pyörän vaihdekahvasta sitä säätäessä.
TOIMIVA VAIHTEISTO: Pyöräily on mukavaa kun vaihteet toimivat.

Satulakiskon säätö

Satulaa saa säädettyä lähemmäksi ohjaustankoa löysäämällä satulan alla olevaa kiinnikettä. Satulaa voi nyt siirtää kiskolla haluamaansa kohtaan. Kun satulan oikea kohta on löytynyt, kiristä ruuvit. Satulan saa siis lähemmäksi tai kauemmaksi ohjaustangosta tällä säädöllä. Etäisyys ohjaustankoon vaikuttaa ajoasentoon, mikä vaikuttaa siihen miten pystyasennossa selkä on. Pienikin säätö voi ehkäistä selkävaivoja. Tätä kannattaa kokeilla ajan kanssa kunnes oikea ajoasento löytyy.

Kuva pyörän satulan säädöstä satulakiskoa pitkin.
PIKASÄÄTÖ: Satulan tuominen eteen tai sen vieminen taaksepäin voi parantaa ajoasentoa.

Oikean satulakorkeuden säätö

Löysää satulatolpan puristinta. Satulatolpassa on yleensä pikakiristin, toisissa taas ruuvijärjestelmä. Löysää satulatolpan kiristintä ja säädä satula oikeaan korkeuteen. Varo ruuvikiristyksessä vahingoittamasta kierteitä. Normaalisti satulatolpan kiristimessä lukee, miten kireälle ruuvi kiristetään, normaalisti noin 5 nm:iin.

Satulan tulee olla niin korkealla, että kun istut satulassa jalat polkimilla, ala-asennossa olevan polkimen päällä lepäävän jalan tulee olla hiukan taivutettuna polven kohdalta.

Kuva pyörän satulatolpasta, jota löyhennetään.
YHDESTÄ RUUVISTA: Satulaa saa säädettyä löysäämällä vain yhtä ruuvia tai kiristintä.

Ketjun puhdistus

Puhdista ketju ensin saippualla ja vedellä ja poista näkyvä lika. Markkinoilta löytyy monia eri tyyppisiä ketjunpuhdistutuotteita. Suihkuta ketjunpuhdistusnestettä joka kohtaan samalla kun kierrät polkimia taaksepäin. Suihkuta kunnolla ketjunpuhdistusnestettä myös kasettikeskiöön ja poljinkampeen. Puhtaat takarattaat ja puhdas ketju kuluttaa ketjua ja eturattaita vähemmän.

Anna ketjunpuhdistusnesteen vaikuttaa muutaman minuutin ja kuivaa se sitten pois kuivalla ja puhtaalla paperilla, koko ajan pyörittäen polkimia taaksepäin.

Kuva suihkutettavasta liuottimesta, jota on ruiskutettu pyörän ketjuun.
PUHDAS KETJU: Suihkuta ketjuun liuotinta, jolla kaikki vanha öljy irtoaa.

Ketjunpuhdistusnesteen poisto

Kun kuivaat ketjua ketjunpuhdistusnesteestä, pyöritä polkimia samalla taaksepäin. Silloin ketjusta irtoaa öljyn mukana vanhaa rasvaa ja likaa. Öljyn poistamiseen ketjunpuhdistusneste on aivan välttämätöntä, koska se liuottaa vanhan rasvan kemiallisesti. Kuivaa hyvin ja taita esiin puhdasta paperia kunnes olet saanut pois kaiken lian.

Kuva pyöränketjun ylimääräisen öljyn poiskuivauksesta.
PYYHI KUIVAKSI: Kaikki ylimääräinen öljy pyyhitään pois. Ketjun tulisi olla päältä täysin kuiva.

Vaihdevaijerin voitelu

Irrottamalla vaihdevaijeri rungosta, vaijerin saa helposti kuoresta esille. Nyt vaijerin rasvaaminen onnistuu helpommin. Vaihdevaijerin öljyäminen on tärkeätä vaihteiden moitteettoman toimivuuden takia.

Kun vaijeri on kuoresta vapaa, öljyäminen on vaivatonta. Tiputtele öljyä ylhäältä alaspäin ja levitä hyvin. Vedä kuorta muutaman kerran ylös- ja alaspäin varmistaaksesi, että myös kuoren sisäpintaan jää hiukan öljyä.

Työnnä kuoriosa paikoilleen toppariin ohjaustangon vaihteenvalitsimen kohdalla.

Kuvassa vaijeriöljyä sisältävä suihkepullo.
RUNSAALLA KÄDELLÄ: Lisää öljyä runsaasti ja kuivaa mieluummin ylimääräiset pois.

Ketjun öljyäminen

Ketjun öljyäminen on suhteellisen helppo toimenpide, mutta muista pestä ja puhdistaa se ensin. Pyöritä polkimia taaksepäin sillä välin kun suihkutat ketjuun öljyä. Öljyä koko ketju. Pyöritä polkimia eteenpäin, käy vaihtaen läpi kaikki vaihteet, pienimmästä suurimpaan ja taas pienimpään. Tällä tavoin saat öljyttyä koko rataspakan.

Tärkeätä on lopuksi kuivata pois kaikki ylimääräinen öljy puhtaalla paperilla samalla kun pyörität ketjua taaksepäin. Ketjun tulee olla kuiva, muutoin öljypintaan takertuu pölyä ja likaa.

Kuvassa pyöräketjun öljyämistä.
SUIHKUTTAMINEN: Ketjun saa hyvin ja tasaisesti rasvattua suihkuttamalla siihen öljyä.

Renkaiden pumppaus

Kaikissa renkaissa lukee sivussa paljonko painetta rengas kestää. Tavallisesti renkaan ilmanpaine ilmoitetaan paineen yksikössä PSI.

Irrota renkaan venttiilinhattu. Jos pyörässä on Presta-venttiili, sen ulointa rengasta on ensin löysättävä. Tarkista, että se on tarpeeksi löysä kevyesti painamalla ventiilin päätä. Kun tunnet, että ilmaa pääsee ulos, se on auki.

Nyt voit pumpata, venttiiliin sopivalla pumpulla. Kiinnitä pumppu nopeasti, koska venttiilistä pihisee ilmaa. Kiinnitä pumppu venttiiliin, ja lukitse pumpun lukitusvivulla. Tasokas ja hyvin toimivaa pumppu, kuten jalkapumppu, tekee pumppaamisesta helppoa puuhaa. Jalkapumpussa on yleensä ilmapainemittari, josta näet renkaaseen pumpattavan paineen. (Pieni pumppu sopii parhaiten hätävaraksi).

Kun renkaassa on oikea paine, pumppu poistetaan nopeasti siten, että ilmaa ei pääse ulos. Presta-venttiilissä uloin rengas kiristetään taas tiukaksi. Lopuksi venttiilihattu kierretään paikoilleen. Venttiilin hattu suojaa venttiilin reikää lialta ja vedeltä.

Kuvassa pyöränpumppu.
TUKEVA PUMPPU: Kannattaa hankkia hyvä pumppu, jossa on painemittari eli manometri.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *