Oikeanmallinen pyöräilykypärä suojaa pää- ja aivovammoilta

Näin valitset pyöräilykypärän. Pyöräilykypärä suojaa tehokkasti ja vähentää tutkimusten mukaan vammojen todennäköisyyttä.

Pyöräilykypärän valinta käyttötarpeen mukaan

Pyöräilykypärä suojaa pää- ja aivovammoilta tehokkaasti, näin voi lukea myös Liikenneturvan sivustolta, jossa myös viitataan tutkimustuloksiin.

Pyöräilykypärä kannattaa valita käyttötarpeen mukaan. Pyöräilykypärän ilmanvaihto, aerodynamiikka, kestävyys ja yksityiskohdat vaihtelevat käyttötarpeen mukaan. Näitä voivat olla maantiepyöräily, maastopyöräily, sähköpyöräily, työmatka- ja lähipyöräily. Multisport-käyttöön on omat pyöräilykypärät ja lapsille on omat.

Päivittäisessä lähi- ja työmatkapyöräilyssä voi hyvin käyttää kypärää, jossa on pestävä tai vähintäänkin antibakteerinen vuori.

Markkinoille viime aikoina tulleisiin MIPS-kypäriin kannattaa tutustua. MIPS-rakenne suojaa erityisen hyvin myös sivusuuntaisilta iskuilta. MIPS-rakenteita hyödynnetään jo kaikissa kypärämalleissa.

MIPS-teknologia suojaa erityisen tehokkaasti

MIPS on suhteellisen uusi, pyöräilykypäriin kehitetty turvatkaisu. Järjestelmä on kehitetty Kuninkaallisessa teknillisessä korkeakoulussa (ruots. Kungliga Tekniska högskolan, KTH)  ja siihen on osallistunut aivotutkimuksen ja aivokirurgian asiantuntijoita. MIPS suojaa erityisesti sivusuuntaisissa iskuissa. Monissa pyöräily- ja laskettelukypärissä on MIPS-rakenne.

MIPS-kypärässä on välikuori, joka on kiinnitetty kuminauhojen varaan. Kuori liikkuu vapaasti suhteessa ulkokuoreen. Sivusta tulevissa iskuissa liike-energia pääsee levittäytymään ja päähän kohdistuva iskuvoima pienenee.

MIPS-kypärä näyttää ja tuntuu samanlaiselta kuin muut kypärät. Mutta onnettumuustilanteessa ero voi olla ratkaiseva. MIPS-kypärän tunnistat keltaisesta MIPS-logosta.

Kuvassa MIPS-pyöräilykypärän rakennekuva
TURVALLINEN MIPS-KYPÄRÄ: MIPS-rakenne vähentää iskuenergiaa tehokkaasti suojaten päätä ja aivoja.

Pyöräilykypärien mallit

Maantiekypärässä on aerodynaaminen muotoilu, se on kevyt ja ilmanvaihtokanavat ovat suunniteltu erityisen tehokkaiksi. Maantiekypärä tuntuu kuumana kesäpäivänäkin viileältä. Maantiekypärä on kestävä, tehty suojaamaan kovilta iskuilta kovassa vauhdissa.

Maastopyörissä on yleensä hyvä ilmanvaihto ja ne myös suojaavat niskaa. Monissa malleissa lipan saa nostettua, jos halutaan käyttää silmien suojaksi isoja urheilulaseja. Mäkipyöräilyssä ja endurossa kypärät ovat usein erityisen aerodynaamisia.

Työmatkapyöräilijän ja lähipyöräilijän kypärä on kehitetty hitaampaan pyöräilyyn asuinalueilla ja kaupungissa. Siksi ne ovat usein esimerkiksi maantiekypäriä pulleampia. Ilmanvaihtokanaviakin on vähemmän, koska kaupunkipyöräily on hitaampaa eikä välttämättä hikoiluta yhtä paljon. Solki on helppokäyttöinen ja sen saa monesti auki yhdellä kädellä, vaikka hanskat käsissä.

Multisportkypärät on kehitetty skeittailuun, segway-ajoon, lumilautailuun ja rullasuksihiihtoon. Kannattaa varmistaa, että kypärä on sertifioitu myös pyöräilyyn, jos valitsee multiurheilukypärän. Varmista myös ilmanvaihdon sopivuus.

Lasten pyöräilykypäriä löytyy monissa upeissa väreissä trendikkäästi kuvioituna. Tärkeintä kuitenkin on, että kypärä on CE-hyväksytty  ja täyttää EN 1078 -standardit. Lasten pyöräilykypärä tulisi istua hyvin keikkumatta. Kannattaa opettaa lapselle, miten niskan kiristysrengasta käytetään.

Monissa multisportkypärissä on vihreä turvasolki, joka avautuu, jos lapsi jää roikkumaan kypärästä esimerkiksi lasketteluhississä.

Lapsella tulee aina olla pyöräillessä kypärä. Pyöräilykypärää tulisi käyttää myös potkulaudalla,  AirWheel-pyörillä  ja vastaavilla liikkuessa. Lastenistuimessa ja pyöräilylkärryissä lapsella tulee myös olla kypärä.

Pyöräilykypärät

 

 

Pyöräilykypärän säädöt

Pyöräilykypärän tulisi istua napakasti. Etuosaa tulisi vetää otsasta sen verran alaspäin, että kypärän alaosa jää noin 2 cm kulmakarvojen yläpuolelle. On tärkeää, että kypärä suojaa otsaa.

Leukaremmi tulisi olla sopivan kireällä. Korvien kohdalla remmien tulisi haarautua siten, että korva jää remmien väliin. Hyvissä kypärissä solki on helppo avata ja sulkea, ja säädöt saa hyvin tehtyä.

Monissa pyöräilykypärissä on niskassa rullasäätö, jolla kypärä kiristetään pään muotoon. Tärkeätä, on kiristää kypärä siten, että se istuu napakasti. Usein tuotepaketissa on mukana pienet pehmikkeet, joilla kypärän saa istumaan tarvittaessa ihan nappiin.

Polkupyöräkypärän käyttöikä

Kerran kovan iskun saaneen polkupyöräkypärän sisärakenne saattaa heikentyä. Kerran onnettomuudessa ollut kypärä tulisi vaihtaa uuteen. Ajan myötä myös sisäkerroksen materiaali saattaa kuivua ja heikentyä. Myös UV-säteet voivat kuivattaa ja heikentää materiaalia.

Älä pese kypärän kuorta kovin vahvoilla pesuaineilla, jotka voivat heikentää kuorimateriaalia.

Päivittäin käytössä ollut kypärä tulisi vaihtaa noin kolmen-neljän vuoden jälkeen.

Kuvassa MIPS-pyöräilykypärän rakenne
MIPS-pyöräilykypärän rakenne

 

XXL:ssä myytävät pyöräilykypärät ovat testattua laatua

Kaikki XXL:ssä myynnissä olevat pyöräilykypärät ovat on CE-hyväksyttyjä ja ne täyttävät kaikki EN 1078 -standardit.

 

Pyöräilykypärät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *