Liiku ja temppuile tyylillä – potkulaudat, airwheel, BMX ja muut

Kiva tapa liikkua, kouluun, harjoituksiin tai ystäviä tapaamaan. Temppuile matkalla tai kokeile skeittailua ja scoottailua omissa halleissa. Tutustu XXL:n pyörillä rullaaviin tuotteisiin.

AirWheel-laitteet

Liiku mukavasti kaupungilla ja vähemmän liikennöidyillä teillä.  AirWheel-laite on tarvittaessa kevyt kantaa, ja sopii myös pienimuotoiseen temppuiluun.

Tasapainoitettu yksipyöräinen on laillinen kulkuväline tieliikenteessä. Sitä saa käyttää polkupyöräilijän liikennesäännöillä. Saa ajaa myös jalkakäytävillä sillä edellytyksellä, että niillä ajetaan enintään kävelynopeutta. AirWheel-laitteen maksiminopeus on 18 km/t.

Kuvassa liikutaan yksipyöräisellä urbaanissa ympäristössä.
TEMPPUILUA YKSIPYÖRÄISELLÄ: Kokeile siirtyä tiellä liikkumisesta AirWheel-tempuiluun.
Hanki AirWheel

Potkulaudat

Potkulauta on tullut jäädäkseen, ja sopii kulkuvälineeksi, kuntoharjoitteluun sekä mallista riippuen myös temppuiluun. Kunhan alusta on tasainen ja suora, esimerkiksi asfaltilla ja betonialustalla, peruspotkulauta on uskomattoman käytännöllinen.

Kokoon taitettavat potkulaudat on rakennettu käytettäväksi tasaisella alustalla, eivätkä sovi temppuiluun. Siihen niiden rakenne on liian heikko suhteessa tempuista aiheutuvaan rasitukseen. Kokoon taitettavan potkulaudan hyviin puoliin kuuluu, että sellaista on helppo kantaa mukanaan sisätiloissa töissä ja koulussa tai sen voi ottaa bussiin. Hyvä myös jos kesken päivää kaipaa kuntoilua.

Temppupotkulauta (stuntscooter) on rakennettu ja vahvistettu temppuilua varten. Eron tavalliseen potkulautaan näkee siitä, että temppuilulaudan runko on tukeva ja valmistettu yhdestä osasta. Se ei ole nivelletty, niin kuin kokoon taitettava on. Temppupotkulaudassa laakerit, ohjaustanko, pyörät ja kiinnikkeet ovat kaikki jykevämpää laatua.

Kuvassa nuoret harjottelevat temppupotkulaudoilla
TEMPPUILUA TEMPPUPOTKULAUDALLA: Temppuilua voi harrastaa sekä sisähalleissa että ulkona.

Temppuilupyöriä voi käyttää samoilla areenoilla kuin rullaluistimia, BMX-pyöriä ja skeittilautoja, sisällä ja ulkona. Temppupyörillä lapset tekevät samoja temppuja kuin nuoret BMX-pyörillä, ehkä vähän pienemmässä mittakaavassa.

Aloittelijat voivat hyvin aloittaa hiukan edullisimmilla malleilla, joissa on 100 mm:n pyörät ja muovinapa. Kasvaessa siirrytään 110 tai 120 mm pyöriin, joissa on alumiininapa. Alustan leveys on tavallisesti 4, 4,5 tai 4,8 tuumaa.

Laudan kokoa kasvatetaan pikku hiljaa siksi, että mitä teknisesti vahvempi ja vanhempi lapsi on, sitä suuremmalla painolla lapsi jaksaa temppuilla. Aloittelijan ei siis kannata aloitta 120 millin renkailla ja 4,8-tuuman alustalla. Liian iso ja raskas temppupotkulauta vaikeuttaa ja vähentää motivaatiota.

Kuvassa temppupotkulaudalla ilmahyppyjä tekeviä tyttöjä ja poikia.
ILMAVA HARRASTUS: Temppupotkulaudalla voi tehdä korkeitakin hyppyjä, jos uskaltaa.
Hanki potkulauta

BMX-pyörä

Outo lyhenne, joka sai alkunsa siitä, että nuoret alkoivat ajaa kumpuilevassa maastossa pyörillä, joihin he itse olivat tehneet muutoksia. Aivan niin kuin Moto Cross -ajajatkin tekivät. Tästä syntyi käsite Bicycle Moto Cross eli BMX. Käsitteellä tarkoitetaan nykyään erikoispyöriä, joita käytetään kuljetusvälineenä, vauhtileikeissä, temppuilussa ja kisoissa.

BMX-kilpailuissa pyöräillään sorakentillä (classic), joihin on tehty tiheään kumpareita ja hyppyreitä. Määrät ja mallit vaihtelevat kentästä kenttään. Voittaja on se, joka pääsee maaliin nopeimmin.

Temppuilu (Freestyle BMX) tapahtuu luonnollisten esteiden avulla kaupungissa (street), ja BMX-/skeittiparkeissa (puistoissa), quarter pipes -radoilla ja metsissä poluilla/reiteillä (trails). Monet temppuilevat myös tasaisella alustalla, asfaltilla tai betonilla, sisällä tai ulkona. Freestyle-ajossa pyörän napaan kiinnitetään monesti pegit, joiden päällä voi seistä tai liukua.

BMX-pyörät ovat erittäin monipuolisia, vaikka pyörät ovatkin jonkin verran sovellettu BMX-pyöräilyyn. BMX-pyöräilyä varten on omat kilparadat, mutta suurin osa BMX-pyöräilystä tapahtuu skeittipuistoissa, monikäyttöhalleissa ja kaupungilla.

Kuvassa BMX-pyöriä ja korkeita ilmalentoja
BMX-PYÖRÄLLÄ TEET JA LIIKUT: BMX-pyörällä päästään tekemään temppuja, silti pyörä toimii hyvin tavallisessakin käytössä.
Hanki BMX-pyörä

Fixed bike

Fiksi on yksivaihteinen pyörä. Fix-pyörässä takaratas on lukittu napaan ja siitä pyörän nimikin on peräisin (fixed gear – fixed bike). Monissa fiksipyörissä navan saa käännettyä, jolloin polkimet toimivat navasta vapautettuina ja pyörästä saadaan niin sanottu sinkula. Ellet käännä rengasta, polkimet pyörivät aina kun takarengas pyörii.

Fiksi-pyörissä on normaalisti vain jalkajarrut, tai ei jarruja laisinkaan. Se rajoittaa käyttöä jonkin verran, mutta fiksejä käytetään paljon kaupungeissa. Jotkut maantiepyöräilijät käyttävät fiksi-pyörää kaupungissa saadakseen harjoitteluun enemmän tehoa joutumalla pysäyttämään takarenkaan pyörimisen polkimilla ja jalkavoimalla. Erilaista ja raskasta, mutta kehittävää jalkalihaksille.

Kuvassa kaksi fiksipyörää
FIKSIPYÖRÄSSÄ on polkemiseen vaan kaikkein välttämättömin.

Temppuilupaikat

Potkupyöriä ja BMX-pyöriä varten on erikoishalleja (yleensä samassa hallissa viihtyvät myös skeittailijat ja rullaluistelijat). Voit verkosta katsoa löytyykö lähistöltä BMX-/inline-/skate-hallia. Muuten voi lähteä etsimään lähialueelta luonnollisia esteitä, joissa harjoitella.

Turvavarustus

Muista aina turvavarustus. Kypärä on ehdottomasti tärkein, koska pää on viisasta suojata. Lisäksi polvi- ja kyynärpääsuojat sekä ainakin alussa myös rannesuojat ovat hyvä lisävarustus.

Hanki kypärä Suojavarustus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *