Varusteet triathloniin

Mitä varusteita triathlonissa tarvitaan? Varmista tästä, että varusteet ovat kasassa triathlonkisaa varten.

Mitä kaikkea triathlonkisoihin tarvitaan riippuu kilpailijan tasosta, tavoitteista ja mieltymyksistä. XXL:ssä työskentelevä Rune Nystrøm on kokenut triathlonisti. Kokosimme hänen kanssaan parhaat vinkkimme. Käymme myös läpi, mitä varusteita uinti-, pyöräily- ja juoksu-osuuksilla tarvitaan.

Uinnissaa tarvittava varustus

Kuva triathlonkisoissa uintiosuuden suorittaneesta naisesta. Kuva Tukholman triathlonkisoista.
TAKANA ENSIMMÄINEN OSUUS KOLMESTA: Uinti suoritettu ja edessä pyöräosuus. Triathlonkisat Tukholmassa.

Triathlonistin uima-asussa on pitkät hihat ja lahkeet. Se on tavallista märkäpukua hiukan ohuempaa neopreenia, koska siinä on parempi liikua. Tällaisessa märkäpukua muistuttavassa uima-asussa on hiukan nostetta, mikä säästää voimia. Lisäksi se suojaa Suomen kylmissä vesissä.

– Tärkeätä on, että ei osta liian isoa märkäpukua uimaosuutta varten. Jos se on liian iso, tuntuma veteen häviää, ainakin osittain, Rune kertoo.

Uimalasit ovat ehdottomasti etu, etenkin kroolatessa. Uimalaseilla näkee paremmin eikä silmiin mene vettä.

Neopreenisukat ovat useimmissa kilpailuissa sallitut ja ne pitävät jalat lämpiminä kylmässä vedessä.

Uimalakkia käytetään veden vastuksen minimoimiseen, lämmön takia ja sillä saa myös hiukset pidettyä kasvoilta.

Neopreeninen uimalakki sopii hyvin kylmään veteen, sen päälle voi vielä kylmässä vetää tavallisen uimalakin.

– Suosittelen myös korvatulppia, jolloin korviin ei pääse kylmää vettä, Rune vihjaisee.

Pyöräilyyn varustus

Kuva ajoasennon testaamisesta ennen triathlonkisoja
AJOASENNON TESTAAMISTA: Uuden Merida-pyörän testausta ennen triahtlonkisoja.

Pyöräilyetapit ovat pitkiä, ja siksi on tärkeätä valita polkupyörä, joka rullaa mukavasti ja joka toimii muutenkin hyvin. Kaikkein tärkeintä on löytää oikeankokoinen polkupyörä, joka sopii hyvin omiin mittasuhteisiin.

Aivan tavallinen maantiepyörä (tai maastopyörä) toimii useimmissa kilpailuissa aivan erinomaisesti, ainakin siihen saakka kunnes ruvetaan kilpailemaan kärkipaikoista.

Sitä mukaan kun kokemusta kerääntyy, monet investoivat omaan triathlonpyörään tai tempopyörään. Nämä sopivat hyvin kun kisat järjestetään suoremmilla matkoilla. Triathlon- ja tempopyörät ovat ennen kaikkea erittäin aerodynaamisia, ja ajoasento niissä on aggressiivinen.

– Triathlonpyörästä haen itse ennen muuta keveyttä ja aerodynaamista runkoa, hyviä säätömahdollisuuksia ja kulutuskestävää osasarjaa, Rune kertoo.

Huom! Toisin kuin maantiepyöräilyssä triathlonissa peesaus eli ryhmässä pyöräily, tuulta aerodynaamisesti leikaten, ei ole luvallista. Osanottajien välissä on lisäksi oltava jonkin verran välimatkaa, yleensä vähintään 10 metriä. Puhdasverisen triathlonpyörän etuna on, että ilmanvastus on, yksin pyöräillessä, mahdollisimman pieni.

Triahtlonin pyöräosuuden varustusta

  • Pyöräilykypärä, joka on triathloniin sopivan aerodynaaminen.
  • Pyörän polkimissa tulisi olla lukot. Polkimien lukoilla ja klosseilla poljentaan saa uskomattoman enemmän tehoa.
    Pyöräilykengät, joissa on klossit tekevät pyöräilystä erityisen tehokasta. Tavalliset maantiekengät toimivat triathlonissakin, mutta saatavana on edistyneelle triathlonistille omat triathlonmallit.
  • Pyöräilyshortsit ja –paita toimivat erinomaisesti, mutta monet vannovat erillisen triathlonasun eli kisa-asun nimeen. Kisa-asua voi pitää uima-asun alla ja läpi koko kisan. Triathlonasu on yleensä hihaton, lahkeet reisimittaisia ja toppaus on tavallisia pyöräilyshortseja ohuempi. Ohuempi toppaus toimii hyvin eikä pääse hankaamaan eikä tunnu epämukavalta uinti- ja juoksuosuudella.
  • Pyöräilyhanskat kannattaa ottaa käyttöön, ne suojaavat käsiä ja niiden pehmuste tuntuu kämmenessä mukavalta.
  • Lisäksi ne suojaavat käsiä, jos joudut asfaltille.
  • Aero-triathlontanko varmistaa aerodynaamisen ajoasennon.
  • Juomapulloteline ja pyörälaukku energiapatukoita, pumppua, varaosia ja vastaavaa varten.
  • Oma harjoitusvastus on myös erinomainen työkalu. Sillä voi talvisaikaan pyöräillä sisällä ja valmistautua kesäkuntoa varten.
  • Wattimittarit ovat harjoitusvastukseen yhdistettynä loistava väline pyöräilytehon optimoimiseksi.

– Suosittelen etenkin viittä tuotetta pyöräilyyn: kypärää, polkimiin sopivia pyöräilykenkiä, aero-triatlontankoa, juomapullotelinettä ja kisa-asua, Rune kiteyttää.

Juoksuosuuden varustus

Juoksuun suosittelemme hyviä juoksukenkiä, jotka tuntuvat mukavilta vielä pitkien etappien jälkeen.

Kuva triathlonkisojen loppuosuudesta eli juoksuetapista
LOPPUETAPPI: Juoksuosuus on triathlonkisoissa viimeisenä. Hyvät juoksukengät, juoksutekstiilit ja aurinkolasit ovat valttia.

– Kenkien on ennen kaikkea istuttava hyvin. Sen jälkeen voit valita kengät sen perusteella minkälaisella alustalla aiot juosta, Rune opastaa.

XXL:ssä autamme mielellämme sinua löytämään hyvät, jalkaasi ja sopivat kengät.

Rune omistaa itse useampia, käytössä hyväksi havaittuja juoksukenkiä, joita hän käyttää harjoitteluun ja kilpailuissa. Hän vaihtelee juoksukenkiä eikä kuluta yhtä paria kerrallaan vaan voi valita kengät juoksualustan perusteella.

– Jos juoksen vain asfaltilla, valitsen kengät sen pohjalta. Jos taas juoksuetappi etenee pehmeämmällä alustalla, valitsen kengät sen mukaan, Rune kertoo.

Jos juoksussa käyttää vain samoja juoksukenkiä, niiden tulisi kestää noin sesongin, hän jatkaa.

Juoksuvaatteet eli kevyet ja ilmavat trikoot ja tiiviisti istuva yläosa saattavat olla järkeviä hankintoja säätä ja lämpötilaa ajatellen.

Juoksulaukku/-tasku energiageelien kuljettamiseen on myös hyvä olemassa.

Muu varustus triathloniin

Urheiluelektroniikasta on tullut erittäin suosittua, ja on olemassa vedenpitäviä triathlonkelloja/sykekelloja isoilta valmistajilta kuten esimerkiksi Polarilta ja Garminilta.

Pyöräilylasit ovat pyöräillessä hyvät olemassa ja monet käyttävät niitä myös juoksuosuudella.

Jokaista osuutta varten kannattaa varata omat laatikot, joissa varustus pysyy järjestyksessä. Näitä laatikoita saa sisustusliikkeistä tai tavarataloista budjettiaan kaatamatta.

Lopuksi Rune mainitsee muutakin varustusta, jota voi hankkia:

  • Kilpavyö, johon saa kilpanumeron
  • Juoksukenkiin pikanauhat
  • Pyöräilykenkiin varvaslämmittimet
  • Aurinkolippa juoksuetapille, suojaa auringolta ja ehkäisee hien valumisen silmiin
  • Aerodynaaminen pullo
  • Pyörätietokonetta varten kiinnike

– Triathlonia on kuitenkin hyvä kokeilla ensin jonkin verran, jolloin omat tarpeet selkiintyvät. Pikku hiljaa useimmat päätyvät siihen, että jos varustus on kunnossa meno on myös mukavampaa, Rune toteaa.

Kysy tavaratalossa apua, saat aina ammattilaisen apua.

Muista tarkistaa XXL:n triathlonkoulu – täältä saat kaikki tarvitsemasi vinkit, jolla pääset triathlonharrastuksessasi alkuun!