Lähde liikkeelle – me motivoimme!

Tuliko tehtyä uuden vuoden lupaus, joka nyt pitäisi toteuttaa? Nappaa tästä vinkit, joiden avulla kuntoilu maistuu myös tammikuun jälkeen.

Jaahas, uusi vuosi ja uusi elämä. Et ole ainut, joka lupasit uusia tuulia vuodelle 2017. Tammikuun alussa ihmiset vaeltavat kuntosalille kuin sopulilauma liikunnallisemman elämän toivossa. Vaellus lakkaa yleensä kokonaan tammi-helmikuun vaihteessa, jolloin paluumuutto takaisin sohvaan on useimpien kohdalla saatu päätökseen. Sohvan voima on monesti ylivoimainen ja treenimotivaation ylläpitäminen vähintäänkin haasteellista. Me motivoimme ja pidämme sinut liikkeessä!

Mies ja nainen pallottelevat kuntopallolla
TEHOKASTA: Kuntoilu on tehokas tapa saada lisää virtaa, voimaa ja timmiyttä. Alkuun pääsemiseksi vaaditaan tietyt rutiinit (Kuva: Kyle Meyr/Reebok).

Olet kuullut sen ennenkin – suunnitelman on oltava realistinen

Kun päätös on tehty, on helppoa ajatella, että ihannevartalo-supertreenit-heti-tänne-nyt. Se, että treenaa ja panostaa joka päivä kuulostaa mahtavalta, mutta onko se realistista?
Liian suurten tavoitteiden asettaminen on ensimmäinen sudenkuoppa. Motivaatio häviää äkkiä, ellet jaksa noudattaa omaa suunnitelmaasi.

Nainen harjoittelee voimaköysillä.
SÄILYTÄ TAVOITTET MIELESSÄ: Hyvä ja realistinen suunnitelma auttaa ylläpitämään motivaatiota (Kuva: Kyle Meyr/Reebok).

Kysy kaikessa vilpittömyydessä itseltäsi, miten usein minulla todella on aikaa treenata? Kerran viikossa? Kolme? Kun olet varma, lyö aikataulu lukkoon. Sinä ajankohtana mennään eikä meinata. Rutiininomainen itsestäänselvyys helpottaa liikkeelle lähtöä. Kaikki kuntoilu tämän lisäksi (siis varsinaisen lukkoon lyödyn treenin lisäksi) on bonusta.
Arkeen on mahdollista ikään kuin salaa ujuttaa pientä treeniä. Koiraa ulkoiluttaessasi, kävele kilsa lisää, kävele portaat ja jätä hissi väliin, vaihda auto pyörään aina kun mahdollista. Kun teet pysyvää muutosta, ratkaisu löytyy arjen pienistä jutuista.

Jarrut päälle – älä liioittele

Pysyvään muutokseen lähdetään pienellä liikkeellä. Innostuneisuus on aina kotiin päin – ja kyllä, tarkoituksena on haastaa itseään. Mutta jos ensimmäisen treenirupeaman jälkeen et pysty liikkumaan normaalisti vielä seuraavallakaan viikolla, motivaatioon saattaa tulla särö.
Etenkin punttisaliharjoituksilla ja lihasvoiman kasvattamisella aloittavien on ensin saatava tekniikka toimimaan. Sen jälkeen lisätään painoa. Toisinpäin tehtynä riski saada vammoja kasvaa, jolloin on levättävä – kenties viikkoja. Kysy neuvoa personal trainerilta tai kokeneemmalta, jos olet hiukankin epävarma.

Abilica Power Rack -levytankoteline ja tankoa painoineen nostava mies.
TEKNIIKKA KUNNOSSA: Muista hioa tekniikkaa ja vasta sen jälkeen lisätä painoja. Hyvällä tekniikalla vältät turhia vammoja (Kuva: Abilica).

Löydä mieleinen kuntoiluareena ja -laji

Pidämme kaikki eri asioista. Kuntokeskus, jossa on paljon väkeä, hälinää ja vilskettä, ryhmätunteja ja voimaharjoittelua on ehkä juuri sinua varten. Toiset motivoituvat metsän hiljaisuudesta ja omasta rauhasta ja haluavat lenkkeillä metsäpoluilla – toiset taas treenaavat mieluiten kotonaan, olohuoneen lattialla.
Tee itsellesi palvelus, valitse kuntoilumuoto, joka todella sopii sinulle. Sellainen, jota huvittaa tehdä.
Muista kuntoilla monipuolisesti, ja haasta itseäsi joskus vähän enemmän. Keho ja mieli kiittävät.
Omaa kunto-ohjelmaa suunnitellessa mukaan kannattaa sujauttaa sekä lihasvoimaharjoittelua että kuntoharjoittelua.

Kaksi aikuista juoksijaa loikkaharjoittelussa. Apuvälineenä Abilica EqualizersBars.
LIIKKUMISEN ILOA: Tee sitä mistä pidät, silloin motivaation säilyttäminen on helpompaa (Kuva: Abilica)

Ota mukaan kaveri – tai useampi

Onko treeneihin lähtö oma-aloitteisesti raskasta? Kaverin kanssa voi sopia lähdöstä. Tai useamman. Tilanteesta ei ole yhtä helppo luisua, jos tiedät että sinua odotetaan. Sitä paitsi yhdessä kuntoilu on mukavaa. Jutustelua tulee sielläkin.

Vauhdikasta porrasjuoksua. Mies ja nainen.
KUNTOILE KAVERIN KANSSA: Kun kaverin kanssa on sovittu treenit, treeneistä luistaminen ei ole yhtä helppoa.

Varustus, josta voit iloita

Et tarvitse hirveitä määriä varustusta päästäksesi alkuun. Silti, kun investointeja aletaan tehdä, kengät ovat ensisijalla.

Kengät

 


Juoksuun valitaan aiottuun juoksulajiin sopivat juoksukengät. Tärkeää on valita kengät sen mukaan, onko juoksuaskel ylipronotoiva, alipronotoiva vai normaali. Oletko raskasrakenteinen vai kevyt ja aiotko juosta pitkiä matkoja ja minkälaisella alustalla.

Juoksukengät

 

Jos aiot olla kuntosalilla painoja nostamassa, siihenkin löytyy omat kengät. Voimannostossa pohjat ovat kovemmat ja siksi voimansiirto tehokkaampaa. Punnerusvoma ei häviä pohjarakenteen vaimennukseen.

Treenikengät

Treenivaatteet


Koska treenatessa usein myös hikoilee, puuvillatekstiilit kannattaa vaihtaa tekniseen urheiluvaatetukseen. Tekninen, funktionaalinen laatu hengittää ja siirtää kosteutta (paita imee hikeä ja haihduttaa sen toiselta puolen). Olo pysyy mukavan kuivana ja raikkaana loppuun saakka. Tekniset sukat ovat ihan must. Ne istuvat napakasti, eivät hierrä ja vähentävät rakkuloiden riskiä lähes nollaan.

Kivat treenivaatteet motivoivat jo sinällään liikkeelle.

Siitä, miten pukeudut talvilenkkeilyyn, voit lukea lisää tämän linkin takaa.

Treenivaatteet

Sykekello

Sykekelloa, aktiivisuusranneketta tai fitnessmittaria ei välttämättä tarvita, mutta jos sellainen löytyy se parantaa motivaatiota kummasti. Sykepohjaisessa kuntoilussa pysyt helposti juuri oikeassa sykkeessä ja kunto kohenee ohjelmoidun suunnitelman mukaisesti. Kuntoilun tehostamisesta sykemittarin avulla voit lukea lisää tästä.

Urheilukellot

Treenit musiikin voimin

Etkö pärjää ilman musiikkia? Jos sinä saat kuntoiluun lisää energiaa musiikin voimin, kannattaa hankkia puhelinta varten käsivarsitasku. XXL:n tech-osastolla kannattaa tutustua kaikkiin uusiin bluetooth-kuulokkeisiin. Kuntoilu ilman johtoja on vapauttavaa.

Välineet kotikuntoiluun

Lisäksi voit valita laajasta valikoimastamme kotikuntoiluun sopivasta varustuksesta. Inspiraatiota kotikuntoiluun saat tästä artikkelista: Suosikit kotikuntoiluun
Tarvitsetko apua sopivan urheiluvarustuksen etsinnässä? Tavaratalojemme myyjät ovat erittäin ammattitaitoisia ja auttavat mielellään!

Vuoden lopussa kiitos seisoo.
Hyviä kuntoiluhetkiä!

Kuntolaitteet kotiin Core-harjoittelu Fitness

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *