Juoksumatto kotikuntoiluun

Kun kotiin hankitaan juoksumatto, kuntoilua voi harrastaa koska vaan ja ympäri vuotta.


Liukas talvisää, sohjokeli tai pimeys eivät juoksumatolla kuntoilevaa sisätiloissa haittaa. Yhtä vähän haittaavat kuntosalin aukioloajat. Voit vaikka kuntoilla kun lapset jo ovat unten mailla.

Markkinoilla on koko joukko erilaisia juoksumattoja ja tärkeätä onkin valita sellainen, joka sopii tarkalleen omiin tarpeisiin. Siks teimme pienen juoksumatto-oppaan, joka helpottaa valintaa. Opas kannattaa lukaista jos mietit juoksumaton hankintaa.

Juoksumatot Lisävarustus

 

Lue myös: Intervallisuosikit- 4×4

Lue myös: Näin tehostat harjoittelua sykemittarilla

Juoksumatto

Kun halutaan panostaa hyvään juoksukokemukseen, juoksumaton alustan pituus on tärkeä.

Juoksualustan leveys sitä vastoin on vähemmän tärkeä, mutta leveys saattaa lisätä turvallisuuden tunnetta.

Juoksualustan pituuten tulee siis kiinnittää huomiota. Nopeaan intervallijuoksuun mieltyneen juoksijan sekä pitkäsäärisen juoksijan, tulisi ehdottomasti valita juoksualustaansa pituutta (mielellään 150 cm tai enemmän).  Näin askellusta voidaan pidentää oikeisiin mittoihin.

Juoksumatolla kuntoileva nainen
KOTIKUNTOILU: Kotioloihin hankitulla juoksumatolla kuntoilet aina kun itsellesi sopii.

Juokseminen rasittaa yleensä niveliä ja etenkin polvia. Siksi on tärkeätä, että juoksumatossa on hyvä iskunvaimennus. Juoksumaton pehmeys sitä vastoin on makuasia. Alusta voi olla joko kovempi tai pehmeämpi. Joidenkin mielestä pehmeä juoksualusta on paras, kun taas toiset saavat paremman juoksutuntuman kovemmalla alustalla. Iskunvaimennuksen määrä ja alustan kovuus vaihtelee mallista malliin. Valitse oma juoksumattosi mieltymystesi mukaan.

Ellet ole varma siitä, minkälaisen kovuuden haluat alustaasi, kannattaa ottaa juoksukengät mukaan ja lähteä lähimpään XXL-myymälään kokeilemaan. Osaavat myyjät ovat paikalla auttamassa sinua.

Juoksumaton juoksukulmaa nostetaan edestä, jolloin ikään kuin juostaan ylämäkeä. Ylämäkijuoksu on tehokasta ja lisää juoksun intensiteettiä ja vähentää nivelrasitusta. Montako kallistuskulmaa juoksumatosta löytyy vaihtelee. Jos mielellään harjoittelet ylämäkijuoksua, juoksualustan nousukulma tulisi olla vähintään 10 %.

Moottori

Useimmissa juoksumatoissa huippuvauhti on 16 km/h tai enemmän. Tavalliselle hölkkääjällä tämä riittää mainiosti.

Mutta, jos todella pidät intervallijuoksusta, juokset todennäköisesti myös kovaa. Etenkin lyhyet matkat voidaan silloin juosta todella kovaa. Silloin 16 km tuntivauhti ei enää riitä. Aktiivijuoksijalle 20 km tuntivauhti ei ole epätavallista ja silloin on valittava juoksumatto, joka vastaa tätä.

Moottorilla on muutakin merkitystä kuin pelkästään vauhdin määrittäminen. Moottorissa on oltava tarpeeksi voimaa siihen, että kun moottori pyörittää juoksualustaa, voimaa on oltava tasaisen vauhdin ylläpitämiseen siitä huolimatta, että juoksijan jalka kaiken aikaa tavallaan jarruttaa pyörimisliikettä.

Jos moottori on liian heikko, tuntuu siltä kuin alusta takkuaa ja jää juostessa jotenkin harraammaan. Jos aiot juosta, etkä vain kävellä, kahden hevosvoiman moottori takaa hyvän juoksukokemuksen.

Nordic Track T 23.0 -juoksumatto
ISO MOOTTORI: Nordic Track T 23.0 -juoksumatossa on 3,5 hv:n moottori, joka sopii erinomaisesti aktiivijuoksijalle sekä intervalliharjoitteluun.

Miten voimakas moottori on, kertoo myös jonkin verran siitä, miten kovaan käyttöön juoksumatto on tarkoitettu. Mitä tehokkaampi moottori, sitä pienemmällä kierroksella moottori käy, mikä taas merkitsee vähemmän kulutusta. Se siis tarkoittaa sitä, että mitä voimakkaampi moottori, sen pidemmälle ja useammin voit juosta.

Peukalosääntö on, että jos moottorissa on hevosvoimia vähemmän kuin kaksi, juoksumattoa tulisi käyttää vain tunti päivässä. Jos tarkoituksena on käyttää juoksumattoa yli kolme tuntia päivässä tai enemmän, tulisi varmistaa että juoksumatossa on yli kolmen hv:n moottori.

Huomaa myös, että juoksumaton moottoreita on kahdenlaisia, vaihtovirta- (AC) ja tasavirta (DC) -moottoreita. Tämä opas perustuu DC-moottoriin.

Hallinta

Näytöltä tai konsolista ohjaat nopeutta, nousukulmaa, valitset harjoitusohjelmat jne. Näytöltä tarkkailet juostessa dataa kuten sykettä, juostua etäisyyttä ja muita valittuja toimintoja.

Juoksukokemus paranee kun yksikön napit ovat isot ja helposti säädettävissä kesken juoksua.

Monissa juoksumatoissa tärkeimmät napit on sijoitettu useimpaan paikaan (esim. käsikahvoihin) ja näin ollen niiden säätäminen kesken kovaa juoksua on helpompaa. Pikavalinnoilla säädetään nopeutta ja nousukulmaa ennakkoon määrätylle tasolle, jolloin ei juostessa tarvitse painaa nappia useamman kerran tai pitää nappia pitkään painettuna.

Etenkin intervallijuoksussa isot napit ja niiden oikea sijainti ovat tärkeitä tekijöitä koska säädöt on monesti tehtävä hyvinkin nopeasti.

Teknologia

Kuntoilija säätää juoksumaton teknologiaa
TEKNOLOGIA: iFit Live ja Abilica Stream Technology nostaa kuntoilun juoksumaton turvin aivan uudelle tasolle.

Useimmissa juoksumatoissa on jo valmisohjelmat. Ne voivat olla intervalliharjoituksia, ylämäkiharjoituksia, laihdutukseen tähtääviä ohjelmia jne. Joihinkin malleihin saa tallennettua omat ohjelmat, joihin saa henkilökohtaiset tavoitteet.

Lisäksi on juoksumattoja, jotka voi yhdistää verkkoon interaktiivisia harjoituksia varten.

iFit Live
iFit Live on tilattavaa teknologiaa ja maksaa noin 10 euroa kuussa. Myös juoksumaton on oltava yhteensopiva iFit Live -ohjelmien kanssa.

iFit Live avaa mahdollisuudet useampaan kiinnostavaan toimintoon:

– Omien reittien tekeminen Google Mapsin avulla
– Voit seurailla juoksureitin varrella olevaa maisemaa Googel Streetview -toiminnon avulla
– Pystyt tuntemaan, miten juoksualusta automaattisesti muuttaa nousukulmaa maaston mukaan.

Ifitin kautta saat lisäksi satoja kunto-ohjelmia. Täältä löytyy yllin kyllin eri ohjelmia laihdutukseen, juoksuharjoituksia kaikille matkoille, kuntoutusohjelmia jne. Ifit Live -verkkopalvelimessa pystyy kilpailemaan muiden Ifit-käyttäjien kanssa (maailmassa on noin 1,5 miljoonaa käyttäjää ympäri maailmaa), osallistumaan keskusteluihin, tallentamaan juoksudataa, laatia kuntosuunnitelmia ja paljon muuta. Voit lukea ifit Live -palvelimesta lisää tästä www.ifit.com

Abilica Stream Technology

Tämä on ilmaista teknologiaa, mutta edellyttää, että käytössä on Abilica Stream -juoksumatto sekä tabletti tai älypuhelin.

Juoksumatto liittää itsensä tablettiin/älypuhelimeen bluetoothin kautta. Ilmaisen sovelluksen (Run on Earth) avulla valitaan sen jälkeen yksi valittavana olevista Google Maps -reiteistä mistä päin maailmaa tahansa.

Juostessa näkee jatkuvasti Google Streetview -kuvia ja juoksumatto nostaa ja laskee nousukulmaa suhteessa valittuun maastoon (alamäet ovat juoksumatolla kuitenkin aina vakaasuoraa). Suoritetun juoksumatkan voi jakaa sosiaalisissa medioissa.

Tila ja melu

Juoksumatto vie kotioloissa paljon tilaa. Useimmat juoksumatot ovat nykyään pystyyn nostettavia malleja, eli kun ne eivät ole käytössä juoksumaton voi siirtää sivuun eikä silloin pystyasennossa vie kovinkaan paljon tilaa. Pystyyn ja sivuun siirrettäessä juoksumaton alta on helppo pyyhkiä pölyt.

Juoksumaton sijaintia miettiessä kannattaa kuitenkin pitää mielessä muutama seikka:

– Moottoria ei pidä sijoittaa ihan nurkkaan. Moottorista lähtee paljon tehoa ja lämpöä, ja moottori tarvitsee kunnon ilmanvaihdon
– Kattokorkeuden on oltava vähintään 220 cm. Juoksumaton mitat lattiasta on noin 10–30 cm ja juoksuakseleihin yleensä sisältyy myös pieni hypähdys, jolloin on hyvä jos kattoon on tarpeeksi tilaa
– Jos lähettyvillä on pieniä lapsia, juoksumatto on sijoitettava siten, että heti näkee jos lapsi lähestyy vaikkapa ryömien tai kontaten. Takaa pyörivälle juoksumatolle ryöminen, tekee taatusti kipeää.

XXL:n ammattitaitoiset myyjät auttavat paikan päällä, myymälässä, löytämään juuri sen oikean juoksumaton ja vastaamaan kysymyksiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *