Intervalliharjoitus: Vauhtileikittely

Hauska intervalliharjoittelun muoto, joka sopii sekä aloittelijoille että kokeneille juoksijoille. Pääkuva: New Balance

Kuten jo nimestä saattaa päätellä, vauhtileikittelyssä vaihdellaan nopea- ja hidastempoisen juoksun välillä.

Vauhtileikittelyssä juoksutahtia vaihdellaan tilanteen tai omien tuntemusten mukaan. Koko ajan ollaan kuitenkin liikkeessä. Vireystilan perusteella voi joustavasti vaihdella lenkin pituutta, vetojen määrää ja kestoa.

Lähikuvassa New-Balance-Vazee-Prismv2 -juoksukengät
HYVÄT JUOKSUKENGÄT: Valitse juoksukengät jalan mallin ja askelluksen mukaan. New Balance Vazee Prism V2 (kuvassa), on vakaa pitkän matkan juoksuharjoitteluun sopiva kenkä jossa on kimmoisa iskunvaimennus.

Vauhtileikittely on impulsiivista ja vapauttavaa

Vauhtileikittelyä voi tehdä monella tapaa, esimerkiksi hyvinkin impulsiivisesti, näköärsykkeiden perusteella. Jos matkan varrella esimerkiksi on sähkötolppia, voidaan juosta kovaa vauhtia ensimmäiseltä kolmannelle tolpalle. Jos matkalle sattuu ylämäki, vedon voi tehdä siinä. Jos lähialueelta löytyy rappuset, sykettä voi nostaa porrasvedossa. Vetojen välillä kävellään tai hölkätään rauhalliseen tahtiin noin 30–60 sekuntia.

Silloin, kun et halua keskittyä puhtaasti aikajuoksuun, vauhtileikittely on hyvä vaihtoehto. Kun harjoittelee kaverin kanssa tai pienessä porukassa, intervallivedoissa on kiva kilpailla. Porukkapaine tekee ihmeitä ja vetojen alku- ja loppukohdat päätetään vuorotellen.

 Vauhtileikittelyn muunnoksia

Vaihteleva maasto sopii ylämäkivetoihin. Ylämäkien välillä juostaan taas rauhalliseen tahtiin ja tasoitetaan syke.

Urheilukellon avulla voidaan myös määrittää intervallivedot. Toimiva intervalli on esimerkiksi 30 sekunnin kovatempoinen juoksu kahden, kolmen minuutin välein. Puoliminuuttinen juostaan täydellä vauhdilla.

Anna mielikuvitukselle täydet vapaudet, keksi haastavia ja hauskoja vetopaikkoja.  On kuitenkin koko ajan muistettava pysyä liikkeessä. Vauhtileikittely on hauska harjottelumuoto, joka sopii aloittelijolle ja aktiivijuoksijoille.

Lue myös: Intervallisuosikki: 4 x 4
Lue myös: Polkujuoksussa mieli rauhoittuu

 

Juoksukengät Treenivaatteet Sykemittarit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *