Estejuoksu mittaa henkistä ja fyysistä voimaa

Hyinen vesi ja mudassa ryömintä vaihtuu köysikiipeilyyn ja siitä haastavaan mäkijuoksuun. Pitääkö ote riippuessa ja pääsetkö eteenpäin? Estejuoksun hehkutusta.

Saattaa kuulostaa puhtaasti itsekidutukselta, mutta tosiasia on, että tämä suhteellisen uusi laji kiinnostaa yhä useampia, huippu-urheilijoista tavallisiin aktiivikuntoilijoihin.
Esteet eivät sinällään ole mikään uusi keksintö kunnon kohennuksessa. Moni ehti tutustua esteisiin ala-asteen liikuntatunneilla tai armeijassa. Viime vuosina estejuoksusta on kuitenkin tullut juttu, johon kaikki voivat osallistua.

Mitä estejuoksu oikeastaan on?

Estejuoksu on ratakilpailua. Kisa juostaan maastossa tai ainakin maasto-osuuksilla, pituudet vaihtelevat 5 kilometristä ylöspäin. Estejuoksun ero juoksukisaan on siinä, että juoksureitillä on ylitettävä helppoja ja vaikeampia esteitä.

Estejuoksukisassa tarvitaan hyvän peruskunnon lisäksi fyysistä ja henkistä voimaa. XXL:ssä, uusien tavaratalojen perustamistiimissä työskentelevän Kirsten Jørgensenin estejuoksu on koukuttanut lähes täysin.

Hän sai haasteen Tough Viking -kisaan Ruotsiin ja toukokuussa 2015 hän seisoi ensimmäistä kertaa lähtölinjalla.

Kuva Kirsten Jørgensenistä, ilmaloikassa Oslon Toughest-kisassa Dragon's Back -esteellä.
Estejuoksija täydessä lennossa Dragon’s Back -esteellä Toughest-kisoissa Oslossa.

– Tulin löysissä vaatteissa, kompressiosukissa ja Nike Free -kengissä. Kompressiosukat toimivat, mutta muutoin asu ei ollut kenties paras valinta estejuoksuun, mutta enhän tiennyt mitä odottaa. Voi paukkelis, tätäkö tämä on, ajattelin lähtöasemalla, Kirsten kertoo.

– Rata oli järkyttävän raskas, vaikka kyse oli vain viidestä kilometristä. Uupuminen oli täydellistä, mutta adrenaliiniryöppy oli päällä ja maalissa loppuun saakka tehdyn työn tunne oli ylivoimainen ja valtaisa.

Olet täysin lopen uupunut tällaisen jälkeen, ja koko kroppaa särkee, silti sitä jää kaipaamaan ja ensimmäinen ajatus maaliviivan ylittämisen jälkeen oli: ”koska on seuraavat kisat”?

Voivatko kaikki osallistua estejuoksuun vai onko oltava erityisen vahva ja timmissä kunnossa?

Kuva naisesta, joka kiipeää köyttä.
VAATII NAISENSA: Köysikiipeily saattaa tulla estejuoksukisoissa vastaan. Tässä 2XU:n sponsoroima estejuoksija tekee vaikuttavan panostuksen.

Hyvin treenattu kroppa palkitaan kyllä näissä kisoissa hyvillä tuloksilla.

Mutta ellei voitto ole se tärkein juttu, vaan osallistuminen, uskomattoman kisatunteen kokeminen ja hulvattoman hauskan kokemuksen saaminen, silloin estejuoksu on urheilulaji, jota useimmat voivat harrastaa.

Useimmiten juoksussa ei tarvitse selvitä kaikista esteistä selvitäkseen maaliin. Ellei jokin este kerta kaikkiaan onnistu tai sitä ei uskalla kokeilla, sen voi korvata rangaistuskierroksella. Tällainen voi olla yksi ylimääräinen juoksukierros, burpeet, punnerukset tai vastaavat.

Toisten auttaminen esteen yli on myös täysin sallittua. Tunnelma on ylimalkaan todella hyvä ja kilpailijoiden välillä on hyvä fiilis.

Ystävälliset selkätaputukset ja kannustavat huudot ovat herkässä ja niitä tulee helposti niin kanssakilpailijoilta kuin yleisöltäkin.

Miten estejuoksukisaan valmistaudutaan?

Vaikka estejuoksu sopii useimmalle, kisoihin harjoitteleminen on kuitenkin ehdoton etu.

– Mitä parempi peruskunto ja pohjaharjoittelu, sen mukavampi ratakokemus, Jørgensen vakuuttaa.

– Paras tapa harjoitella estejuoksukisaan on harjoitella mahdollisimman monipuolisesti, Kirsten jatkaa.

Otevoimaa ja kuntoa tarvitaan, mutta sen lisäksi koko kroppa joutuu kisassa koville.

– Itsensä ilmoittaminen estejuoksukisaan on loistava keino motivoitua harjoittelemaan, Jørgensen lupaa.

Estejuoksu on koukuttanut erityisesti crossfit-ihmiset. Yhä useimmilla kuntosaleilla on estejuoksuun valmistautumiseen sopivia ryhmätunteja. Mutta eihän kuntosalijäsenyys ole mikään must, alkuun pääsee kyllä muutenkin.

Juoksua voi harjoitella ja jos lähettyvillä on kehonpainoharjoitteluun tehtyjä telinepuistoja tai urheilu- ja liikuntapuistoja niihin kannattaa poiketa ja harjoitella monkey bars -tekniikkaa ja otevoimaa.

Ulkoharjoittelun etuna on myös se, että saa aimo annoksen raitista ilmaa. Kotiharjoitteluun sopii myös leuanvetotangot, hyppynarut, jumppakuminauhat, jumppapallot ja kahvakuulat. Näiden avulla voit tehdä koko kehon kuntoharjoituksia lähtemättä salille.

Miten valita vaatteet, kengät ja muu varustus?

Periaatteessa estejuoksussa voi pukea päälleen mitä tahansa, mutta niin kuin Kirsten totesi ensimmäisten kisojen jälkeen; paremmin sopivissa vaatteissa ja kengissä olisi ollut etunsa.

Kengät
Estejuoksun lähtölinjalla näkyy hyvinkin erityyppistä kenkää, kuten Vibram FiveFingers- ja VivoBarefoot-kenkää, mutta myös ihan tavallista asfalttijuoksukenkää ja maastojuoksukenkää. Valinta riippuu lähinnä omista mieltymyksistä.

Hyvä ja turvallinen valinta on pysytellä kevyissä, mutta jäykkäpohjaisissa maastokengissä, joissa on karkea pohja ja hyvät kuminystyrät, ja näitä löytyy joistakin Inov-8:n ja Salomonin malleista. Tämän tyyppiset kengät helpottavat juoksua kaiken tyyppisellä alustalla.

Lisäksi karkea pohja ja isot kuminappulat varmistavat sen, että ote paranee hyvää pitoa vaativissa esteissä jolloin niiden ylittäminen on hiukan helpompaa.

Kaikista tärkeintä on kuitenkin, että kengät on juostu sisään hyvissä ajoin ja, että jaloissa on tekniset urheilusukat. Silloin vältyt hiertymiltä. Mikään ei ole sen ikävämpää kuin kesken kisojen pintaan popsahtava vesirakkula tai hiertymä.

Vaatteet
Estejuoksussa joutuu mitä todennäköisimmin ryömimään, kiipeämään, hyppäämään, kantamaan, rullaamaan ja ylittämään vesiesteitä.

Luonnonmateriaalista valmistetut materiaalit kuten puuvilla, imee itseensä vettä. Se ei ihan heti kuivu vaan tuntuu raskaalta ja saattaa kylmettää.

Tekniset, nopeasti kuivuvat ja vartalonmyötäisesti istuvat vaatteet, kuten kompressiotrikoot ja kompressiotopit, ovat siksi suositeltavia.

Kuva esteen yli hyppäävästä miehestä.
JÄNTEVYYTTÄ: 2XU:n kisailija Robin Amundsen ylittää esteen kevyesti. Joustavat ja napakasti istuvat vaatteet kuivuvat nopeasti ja mukailevat liikettä, kun taas maastokengät takaavat ylivoimaisen pidon.

Jos kilpailut järjestetään lämpimässä säässä lyhyet kompressioshortsit ja lyhythihainen treenipaita voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pitkät trikoot ja topit suojaavat hiukan enemmän kun ryömit tai konttaat hiekassa ja mudassa.

Pääset tästä laajaan valikoimaan naisten kompressiotrikoita.

Ja miesten kompressiotrikoot löytyvät tästä.

Hanskat
Estejuoksussa puhuttava aihe on hanskat, kannattaako niitä käyttää vai ei. Suojaat aivan varmasti käsiäsi paremmin hanskoilla, mutta joidenkin mielestä pito hanskoista häviää niiden kastuttua. Parasta on siis kokeilla, mikä itsestä tuntuu parhaimmalta.

Edulliset työkäsineet sopivat aluksi hyvin, silloin pystyy jo sanomaan jotakin siitä, sopivatko sormikkaat omaan estejuoksuun vai eivät.

Sykemittari
Sykemittari auttaa pitämään vauhdin tasaisena ja saat paremman yleiskuvan jo juostusta matkasta. Ota huomioon, että sykevyö ei kuitenkaan istu niin tukevasti ettei se voisi irrota joidenkin esteiden kohdalla.

XXL:stä parhaat merkit kuten Polar, Garmin, Suunto ja TomTom. Tutustu sykemittareiden koko valikoimaamme tästä.  

Toimintakamera
GoPro ja muut toimintakamerat ovat useiden kilpailijoiden mieleen. Kamera on nappiin kokemuksen ikuistamiseen.

Mistä löydän sopivan estejuoksukisan?

Pohjoismaissa järjestetään useampia suuria estejuoksukisoja. Muun muassa Toughest ja Tough Viking ovat useimmassa pohjoismaassa toimivia kisajärjestäjiä. Lisäksi on useita paikallisia kisoja.

Tästä saat yleiskatsaukseen Euroopassa järjestettäviin estejuoksukisoihin.