Futaajan pieni harjoitepankki

Pallon hallintaa ja tekniikkaa parantavia harjoitteita. Omatoimiseen harjoitteluun, tarvitset vain pallon.

Jalkapalloa kannattaa harjoitella aina kun siihen on tilaisuus. Futisharjoituksissa ja futiskoulussa harjoitellaan joukkueen kanssa ja apuvälineillä.  Vapaa-aikana kannattaa kutenkin itse jatkaa harjoittelua ihan vaan pallon kanssa. Näillä harjoituksilla pääset hyvin vauhtiin.

Seitsemän tekniikkaa ja pallon hallintaa parantavaa jalkapalloharjoitusta:

Paljon kuljettaminen jalkapohjalla

Kuljeta palloa jalkapohjalla. Palloon saa koskea vain jalkapohjalla. Muista vaihdella oikean ja vasemman jalan välillä.

Pallon kuljettaminen taaksepäin jalkapohjalla

Kuljeta palloa taaksepäin jokaisella askeleella. Kosketa palloon vain jalkapohjalla, käytä jalkapohjaa ja vaihtele jalkaa joka askeleella.

Pallon kuljettaminen jalkojen välistä

Hiukan vaativampi harjoitus. Kuljeta palloa oikealla jalkapohjalla vasemmalle ja astu vasemmalla jalalla ristiin pallon yli. Nyt pallon pitäisi olla vasemman jalan ulkopuolella. Pallo on nyt valmis kuljetettavaksi toiseen suuntaan, vasemmalla kengänpohjalla oikealle puolelle samalla kun oikea jalka vedetään pallon yli ristiin. Tee liike ensin hitaasti ja lisää tempoa pikku hiljaa.

Pallon pomputtelu välipompulla

Palloa voi olla vaikea pitää koko ajan ilmassa temppuja tehdessä. Siksi voi tehdä välipompun. Välipomppu antaa hiukan enemmän aikaa valmistautua seuraavaan kosketukseen. Lisäämällä temppuihin välipompun, harjoitukset helpottuvat.

Kahden pallon kuljettaminen

Harjoitukseen tarvitaan kaksi palloa. Yritä kuljettaa molempia palloja eteenpäin samanaikaisesti. Kosketa kumpaakin palloa vaan kerran ja vuorotellen. Lisää tempoa vähitellen. Yritä lopuksi myös nostaa välillä katse palloista.

Pallon vastaanottaminen yhdellä jalalla ja potku eteenpäin toisella jalalla

Klassinen harjoitus, jonka avulla opit potkimaan pallon toiselle pelaajalle mahdollisimman nopeasti. Harjoittele seinää vasten tai kaverin kanssa. Pallo otetaan vastan jalan sisäsyrjällä. Vaihda jalkaa ja potki pallo eteenpäin.

Hallittu kierre

Seiso yhdellä jalalla ja vie palloa hallitusti itsesi ympäri. Vaihda välillä suuntaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *