Frisbeelajien ekspertti kertoo

Frisbeelajien eksperttitaitaja Sune Wentsel kertoo, miten frisbeegolfissa päästään hyvällä fiiliksellä parhaiten alkuun.

Frisbeegolfin suosio näyttää kasvavan. Suomesta löytyy jo mukavasti frisbeegolfratoja ja laji koukuttaa yhä useamman. Frisbeegolf on hyvää kuntoilua. Kun perusasiat on opittu, voi lähteä mittailemaan osaamistaan frisbeegolfkilpailuissa.

Sune Wenzel on voittanut kuusi maailmanmestaruuskultaa eri frisbeelajeissa (seitsenottelu, freestyle ja DDC). Lisäksi hän on kaksi kertaa heittänyt pituusheiton maailmanennätyksen sisätiloissa. Nykyään hän johtaa muun muassa frisbeegolfiin erikoistunutta liikettään. Jutustimme Suneä, joka oli valmis jakamaan kanssamme parhaat vinkkinsä ja kertomaan, miten lajissa parhaiten päästään alkuun.

Frisbeegolf

Pelin kulku

Frisbeegolf muistuttaa paljon tavallista golfia. Ihan niin kuin tavallisessakin golfissa frisbeegolfissa liikutaan väylällä, mutta kieko heitetäänkin koriin eikä pudoteta reikään. Heittoja vaikeuttaa kumpareet ja radalla kasvavat puut. Myös kova tuuli on tekijä, joka vaikeuttaa heittoja.

Tavallista on pelata 18-väylän kierros, mutta Suomesta löytyy myös 9- ja 27-väylän ratoja. Väylän pituus eli välimatka korien välissä on yleensä 50–200 metriä. Jokaiselle väylälle on lisäksi määrätty ihannetulos (par) eli se heittomäärä, jolla nollatasoituksella (handicap) pitäisi selvitä väylästä. Tätä ihannetulosta lajia aloittavan ei kuitenkaan kannata kovinkaan paljoa miettiä.

– Heitoissa kannattaa aluksi keskittyä vain oman ennätykseen rikkomiseen. Kokemuksen karttuessa tulokset tasaantuvat ja ihannetulosten vertaileminen kavereiden kanssa on pikku hiljaa ihan luonnollista, hän kertoo.

Kuva frisbeegolfin puttauksesta
PUTTI: Kiekon pudottaminen koriin vaatii täydellistä keskittymistä.

Putterit, draiverit ja midarit

Radalle saa ottaa mukaansa niin monta kiekkoa kun haluaa, ja jokaiseen heittoon saa halutessa valita uuden kiekon.

Kiekkoja on kolme eri mallia: putterit, draiverit ja midarit. Puttereita käytetään lähipeliin koria lähestyttäessä, puttereiden vahvuus piilee niiden tarkkuudessa, ei niinkään pituudessa. Peli kannattaa avata draiverilla, koska alussa halutaan heittää mahdollisimman pitkälle. Vaikka draiverit lentävät pitkälle, niiden lento on jokseenkin epätarkkaa. Midrange-kiekoilla eli midareilla kannattaa kattaa näiden kahden muun kiekon väliset matkat. Midarit ovat todennäköisesti peleissä eniten käytettyjä ja niissä on hyvä yhdistelmä pituutta ja tarkkuutta.

Jokaisessa mallissa on lisäksi useampia ominaisuuksia, esimerkiksi tyyneen säähän tai kovaan tuuleen muotoiltuja kiekkoja. Frisbeegolfkiekon lentorata on vakaa ja siksi se on tavallista frisbeekiekkoa raskaampi.

Aloittelijalle suosittelemme helposti pelattavaa midrange-kiekkoa.

– Moni haluaa aluksi ostaa vain yhden frisbeen, jolloin midrange-kiekko on paras valinta, koska sellaista on helppo heittää ja se sopii kaikkeen. Kaikkein parasta on kuitenkin hankkia aluksi pieni kiekkosarja, johon valitsee putterin, midarin ja draiverin, Sune opastaa.

Oikean kiekon valitseminen

Frisbeegolfkiekkojen ominaisuudet merkitään usein neljällä numerolla, joista käy ilmi kiekon nopeus, liito, kääntyvyys ja loppukaarros (speed, glide, turn ja fade).

Nopeus (speed) on merkitty numeroilla 1–13, jossa 1 on hitain ja 13 nopein. Nopeus on kiekon ominaisuus leikata ilmaa. Peukalosääntönä puttareiden nopeus on 1–2, midareiden 3–5, fairwaydrivereiden 6–7 ja draivereiden 8 ja siitä ylöspäin.
Hitaampien kiekkojen etuna on niiden helpompi hallittavuus, kun taas korkeammat numerot tarkoittavat, että kiekko lentää pidemmälle, mutta sen hallinta on haastavampaa. Aloittelijoille suositellaan 7 tai pienempää numeroa, kun taas 7 korkeammat numerot vaativat jonkin verran kokemusta.

Liito (glide) merkitään numeroilla 1–7, jossa yksi on alin ja 7 korkein. Korkean liitonumeron kiekko kelluu tai pysyy ilmassa hyvin ja, etenkin myötätuulessa, jolloin pelaaja joka ei heitä kovalla voimalla saa heittoon hyvän pituuden. Vasta-alkajalle, joka haluaa heittoihin pituutta, suositellaan kiekkoa jossa on hyvä liuku (korkea numero) pikemminkin kuin kova vauhti.

Kääntyvyys (turn) on ominaisuus, jolla kerrotaan missä määrin kiekko vetää oikealle heiton alussa (oikeakätisen rystyheitossa, vasenkätisellä kääntö lähtee vasemmalle). Vaihteluväli tässä on +1:stä -5:een. Ylivakaa +1-kiekko ei käänny oikealle, kun alivakaa -5-kiekko kääntyy oikealle hyvinkin helposti. Vastikään harrastusta aloittaneelle suositellaan turn-merkinnän kohdalla alhaista numeroa, jolloin kiekko saadaan lentämään pitkälle vähemmällä voimalla.

Loppukaarros (fade) on kiekon halu lennon lopussa kaartaa vasemmalle (oikeakätisen rystyheitossa, vasemmalle vasenkätisellä). Vaihteluväli tässä on 0–5, jossa 0 merkitsee sitä, että kiekossa ei juuri ole loppukaarrosta ja viisi sitä, että kiekko tekee voimakkaan kaaren vasemmalle vauhdin hiljetessä. Aloittelijalle suositellaan mahdollisimman alhaista numeroa, koska aloittaja usein heittää pienemmällä voimalla ja jos numero olisi korkea, pituutta ei saataisi tarpeeksi. Korkeaa numeroa tarvitaan kovassa tuulessa, jolloin kiekko pysyy paremmin lentoradassaan.

 

Frisbeegolfrata ilta-auringossa.
Frisbeegolfrata ilta-auringossa.

Muu varustus

Frisbeegolfia varten ei tarvita erityisiä vaatteita ja alkuun pääsee hyvin yhdellä kiekolla. Mutta varustefriikeille löytyy peliä ja mielialaa kohottavia käytännöllisiä frisbeegolftuotteita.

– Saatavana on erittäin käytännöllisiä kasseja, joita saa eri kokoisina aina kiekkojen määrän perusteella. Kassiin mahtuu merkkauskiekko, käsipyyhe, juomapullo ja varavaatteet. Kenkiä ei kannata unohtaa. Suosituimpia kenkiä frisbeegolfpelaajien parissa ovat mukavasti liikkeeseen taipuvat, vedenpitävät mallit, esimerkiksi kevyet Salomonin tai Adidaksen kävelykengät. Kannattaa valita kengät, joiden pohja tarjoaa hyvän pidon juuri senkaltaisella alustalla, jolla tavallisimmin pelaa, Sune opastaa.

Tästä löydät XXL:n kaikki frisbeegolfkiekot.

Frisbeegolfsääntöjen pikaopas:

  • Arpa ratkaisee kuka avaa pelin aloituspaikalta. Pelin kulussa pelaaja, joka edeltävällä väylällä onnistui saamaan alhaisimmat heittokerrat aloittaa
  • Heitot aloitetaan heittopaikalta. Kun kiekko on lähtenyt kädestä, on lupa astua jalalla heittopaikan yli
  • Väylällä asetetaan merkkikiekko siihen kohtaan, mihin kiekko laskeutui. Seuraava heitto heitetään merkkikiekon osoittamasta paikasta. Vauhtia saa ottaa merkkikiekkoon asti.
  • Jos korille on matkaa 10 metriä tai vähemmän, yli ei saa astua vaikka kiekko on heitetty kädestä
  • Kiekkoa voi pelin aikana vaihtaa tarpeen mukaan.